Sida 1 av 4

Optimal temp. för låg -Åtgärdat, felet självläkte

Postat: mån 29 dec 2008, 18:01
av Stefan85
Hejsan!

Min S40, 1,6, 2002 dricker mer och mer på senare tid. (idagsläget, 0,88 landsvägskörning).
Idag märkte jag att tempigivaren som innan gick snabbt upp och stannade på "ett optimalt läge" har nu börjat att vela.
Han har svårt att få upp tempen helt enkelt.
Om vi säger att optimal temp är 50% på mätaren så är han nu oftast vid 25-30%.
Jag provade med att köra i högre RPM, men det hjälpte inte. Han var nästan uppe i 50% efter typ en mil. Sen när jag växlade upp och RPM:en sjönk, sjönk tempmätaren lika fort.
Idag provade jag att köra 7 mil. Men han kommer inte upp till "optimal temp", han småfes på 30%.
Märkte också att han inte ville blåsa varmt. (Logiskt, vart ska han få värmen ifrån?)
Men nu är det lite oroligt. Jag ska köra 28 mil i övermorgon.
Vad kan felet vara? Någon tempgivare som har gått hem?

Re: Optimal temp. för låg

Postat: mån 29 dec 2008, 18:07
av #27
Jag skulle börjat med att byta termostat.

Re: Optimal temp. för låg

Postat: mån 29 dec 2008, 18:44
av Stefan85
Dum fråga, men.
Nått jag kan vara utan? Jag menar, kan motorn stanna p.g.a. det? Eller det är bara soppan som kommer dras extra mycket?

Re: Optimal temp. för låg

Postat: mån 29 dec 2008, 18:51
av klacken
ingen risk att motorn stannar men det går mera soppa och du får dålig värme vilket kanske inte är så kul nu när det börjar bli vinter.En termostat kostar inte mycket att byta.

Re: Optimal temp. för låg

Postat: mån 29 dec 2008, 18:56
av Stefan85
Tänkte mest på att med min vanliga otur, så är det säkert något annat som strular.... :)

Re: Optimal temp. för låg

Postat: mån 29 dec 2008, 19:33
av Tomas88
Ja som tidigare redan sagt. Med största sannolikhet är det termostaten som är kass.
Bilen kommer inte att stanna men att köra med för låg temp gör att motorn slits mer och som du redan konstaterat högre bränsleförbrukning.

Jag hade försökt få den bytt innan långresan.
Är inte så svårt att byta själv heller om du vill det.
Ny termostat kostar ca 180 kr på Volvo och 90 kr på Biltema.

Re: Optimal temp. för låg

Postat: mån 29 dec 2008, 21:25
av CoqRouge
Rekommenderar dig att åka till Volvo 5 direkt och få termostaten bytt om du känner dig osäker själv. Är inte särkilt dyrt och sparar både på motorn och bränslet.

Re: Optimal temp. för låg

Postat: tis 30 dec 2008, 11:39
av Uninium
Det är väll ännu enklare på den motorn att byta termostat.Tänker på att det inte är avluftning på den som det är på GDI och Turbo motorerna.

2skruvar (torx40 om jag minns rätt) och 1L glykol i reserv då det kommer ut lite vid demontering.

Re: Optimal temp. för låg

Postat: tis 30 dec 2008, 17:19
av CoqRouge
Japp så går det till. En liter glykol räcker utmärkt.

Re: Optimal temp. för låg

Postat: tis 30 dec 2008, 20:15
av Stefan85
Det var nog termostaten.
Med den nya termostaten gick temperaturen gick upp som en .... :) och var konstant.

Jag tog bort skyddskåpan från motorn. Sen höll 2x Torx40 skruvar kylarslangens anslutning på termostatkåpet.
På ena skruven var huvudet trasig, så jag tog bytte ut den.
Sen bytte jag ut termostaten som kostade 169 kr.
Satte tillbaka allt, sköljde bort glykolet från motorn och klart... :)

Tack alla för hjälpen

EDIT:
...och kompenserade glykolförlusten, glömde skriva det. Tack för det, CoqRouge :)