Byta bränslefilter S40 1,8i (GDI) -99
Postat: tor 11 dec 2008, 15:22
Hallå där ute...
Tänkte jag skulle ge mig på att byta bränslefilter på min S40 1,8i (GDI). Läste i min rep.handbok från Haynes att jag skulle rycka säkringen alt. reläet till bränslepumen för att tryckavlasta systemet. Provade att rycka reläet som visades i rep.hanboken och körde bilen på tomgång, men efter ca fem minuter utan att bilen stannat eller ens hostat till antog jag att det inte var rätt relä. Nu är det så att min säkringsbox inte ser ut riktigt som den gör i rep.handboken, och i hanboken till bilen framgår inte vilken säkring som är till br.pumpen på GDI:n, bara på alla andra modeller.
Nu till mina frågor. Har någon ett tips om hur jag kan få reda på vilka säkringar som är vilka? Hur länge borde motorn gå utan bränslepumpen? Hur farligt är det att lossa filtret om det är tryck i systemet?
/Robert
Tänkte jag skulle ge mig på att byta bränslefilter på min S40 1,8i (GDI). Läste i min rep.handbok från Haynes att jag skulle rycka säkringen alt. reläet till bränslepumen för att tryckavlasta systemet. Provade att rycka reläet som visades i rep.hanboken och körde bilen på tomgång, men efter ca fem minuter utan att bilen stannat eller ens hostat till antog jag att det inte var rätt relä. Nu är det så att min säkringsbox inte ser ut riktigt som den gör i rep.handboken, och i hanboken till bilen framgår inte vilken säkring som är till br.pumpen på GDI:n, bara på alla andra modeller.
Nu till mina frågor. Har någon ett tips om hur jag kan få reda på vilka säkringar som är vilka? Hur länge borde motorn gå utan bränslepumpen? Hur farligt är det att lossa filtret om det är tryck i systemet?
/Robert