Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bsba
#419868
Jag blir inte klok på min fläkt.
Den går skitbra så länge jag inte startar bilen, utan bara kör på tändningen.
När jag startar bilen , så slutar fläkten gå efter ca 15 - 60 s, verkar som om den funkar längre på lägre fart.
När jag stängt bilen och den "svalnat" lite så går den igen.
Jag har acc
Jag tycker jag har bytt allt nu , fläkt, transistor, styrpanel, visserligen beg. prylar utom transistorn, men som skulle vara justa. Eller kan jag ha fått en dålig panel trots att han jag köpte den av sa att den var ny?
Vet inte riktigt vad man ska hitta på härnäst? Finns det nåt mer?
Sitter väl nåt överhettningsskydd vid transistorn men den är väl hel eller helt trasig? Eller är det nåt mer som sitter där som jag missat?
Nån som har nån bra idé?
Kopplingsschema?
:twisted:

Edit:
Kan bara tillägga att det var transistorn trots allt. Det måste varit något fel på den första jag bytte, då jag köpte bara transistor och bytte själv eller också nåt med monteringen, trots att jag är en van lödare.
Efter att i ett sista desperat försök köpt en på Volvo , funkar det nu sen några månader tillbaka. Kanske kan var till nån hjälp för nån annan.
:???: :)
av ed
#656520
Enormt bra tråd detta. Hade exakt samma problem som beskrivs i tråden och bytte resistorn igår och voila så funkade fläkten perfekt igen!

Egentligen är ju det enda som behövs en stjärnmejsel..

Skruva bort inredningen under handskfacket.
Skruva bort handskfacket.
Skruva bort gamla resistorn.

För att få ut gamla resistorn samt få in den nya så ta tag i i metall-listen som delvis blockar resistorn och dra/bänd den mot dig..då kommer resistorn slinka förbi till slut.

Man kommer visst åt bägge skruvarna på resistorn med en vanlig lång stjärnmejsel. Visst, det är bökigt och man kommer dra sönder skallen lite på den översta skruven men det går och resistorn behöver inte
sitta stenhårt sen. Funktionen är inte beroende av detta.

Tack igen för denna tråd, sparade mig ett antal slantar att kunna göra det själv.
av KungLisa
#674296
ed skrev:Enormt bra tråd detta. Hade exakt samma problem som beskrivs i tråden och bytte resistorn igår och voila så funkade fläkten perfekt igen!

Egentligen är ju det enda som behövs en stjärnmejsel..

Skruva bort inredningen under handskfacket.
Skruva bort handskfacket.
Skruva bort gamla resistorn.

För att få ut gamla resistorn samt få in den nya så ta tag i i metall-listen som delvis blockar resistorn och dra/bänd den mot dig..då kommer resistorn slinka förbi till slut.

Man kommer visst åt bägge skruvarna på resistorn med en vanlig lång stjärnmejsel. Visst, det är bökigt och man kommer dra sönder skallen lite på den översta skruven men det går och resistorn behöver inte
sitta stenhårt sen. Funktionen är inte beroende av detta.

Tack igen för denna tråd, sparade mig ett antal slantar att kunna göra det själv.


Så jag behöver inte löda och klippa? Det är bara att sätta fast den nya transistorn på det gamla "höljet" och sätta tillbaka den?
Användarvisningsbild
av e5frog
#674341
Lödning har nämnts tidigare i tråden så det verkar behövas.
Annars finns det ibland komponenter som man bara trycker fast ett par kabelskor på, verkar dock inte vara så här.
av pernstig
#779050
Nu har detsamma hänt min V40 2000 och tack vare denna förträffliga tråd är det fixat till en bråkdel av verkstadskostnaden. :D
Tackar/Leif
av S40in
#1350764
Misstänker jag har samma problem! Tänkte byta resistorn men skulle uppskatta om någon vet vilken det är & kan skicka länk dessa på den här sidan fungerar ej mera
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsä[…]

Vadå nyare? Ersättningsmodell eller m[…]

"Bara" bytt batteri 4 gånger... O[…]

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]