Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sigmandy
#798821
Hade problem med halvljuset förut. Det fungerade ibland och ibland inte. Bytte ljusströmställare (vilken iofs behövde bytas) utan resultat på halvljusen. Jag lärde mig att slå "lite lätt" på panelen utanpå CEM-boxen (vid vänster knä) för att "väcka" reläna, då slog ljuset igång ibland men kunde släckas närsomhelst. Detta kan vara en felsökning för att se om reläna är slut.
Köpte ett par relän på ELFA men lyckades inte löda bort de gamla utan skador, *klant. CEM-Kortet fungerade inte och jag sitter kvar med två nya relän, kostade knappt något iofs.
Blev tvungen att köpa en CEM-box (ca 1300 med frakt... Har sett allt upp till 2000 + frakt). Bytte boxen och sedan dess har halvljuset fungerat.
Kolla att boxen kommer från en liknande bil (försök vara så nära som möjligt vad det gäller årsmodell, modell, motor etc) och jämför numret på boxarna. Har läst att det kan spöka annars.
MVH A
av Peckalito
#1265916
Har följt denna tråd då mina halvljus på min Volvo v40, 03 slutade funka plötsligt. Bytte lampor, kollade säkringar mm. Lödde dit nya reläer på styrboxen som jag köpte på Claes Ohlsson 19 kr ST. Testade först efter att bytt ena, funkade ej så jag bytte även det andra, då till min stora glädje funkar halvljuset igen. Tack för tipsen, guld värt! Mvh Peter.

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]

Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]