Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av backis
#235081
Halvljuset är heldött på min bil (V40 T4 -01). Har kollat glödlampor, säkringar i motorrummet och ljusomkopplaren (vredet) och allt verkar som det ska. Vet någon om det finns ett relä som styr både höger och vänster halvljus? Och isåfall var det sitter?
Användarvisningsbild
av Tomas88
#235088
Jag tror inte säkrningen till halvljuset sitter i motorutrymmet utan nära golvet på förarsidan i bilen. Tror reläna sitter jämte dem säkringarna och är nästan säker på att det är samma till höger och vänster.
av backis
#235100
Enligt min instruktionsbok så är det en säkring för varje sida som sitter i motorrummet och dom har jag kollat. Men ska försöka kolla reläna imorgon. Hur vet man vilket av reläna som är till halvljuset?
Användarvisningsbild
av Tomas88
#235106
Okej. Mer än jag visste. Tack för upplysningen. Föressten så är det ju ganska logiskt att det är en säkring till varje. Är ju inte så lyckat om båda halvljusen slocknar under mörkerkörning.

Ett trix för att leta reda på relän är att slå på/av prylen de är till flera gånger och höra efter ett klickande ljud. Problemet är ju nu kanske att relät är sönder och då kanske det inte hörs något ljud. Men du kan ju alltid prova.

Vrid på tändningen och växla mellan p-ljus och halvljus och lyssna på golvet.

Ett tips: använd p-ljus + dimljus tills du fixat halvljuset. Så du inte åker dit menar jag. Dock är dimljuset inte så bra vid mörkerkörning och heller inte lagligt.

Lycka till.
av Frosenlind
#238510
Hej,

du har ju något relä som sitter till vänster om ratten. du måste skruva ner panelen med 4 skuvar eller vad det är. inte så farligt, men sen så sitter där inte så många så om du slår på varningsblinkersen så hör du ju var det tickar och då vet du att det inte är det iaf, men sen så om du skaffar ett nytt relä på volvo ligger kring 200:- så kan du kolla hur de ser ut på storleken osv och tror ej att du har två relä som är lika dana, så då ser du vilket det är. plus att du kan ringa en volvo verkstad så kan dom berätta vart det sitter.
av Sigmandy
#684571
Tjena!
Problemet är säkert löst för din del då det var ett tag sen men jag postar ändå då jag själv gärna hade vetat detta för ett par dar sen..

Det finns två reläer i CEM-boxen till höger resp vänster strålkastare. Jag hade själv problem med mitt ena halvljus och provade med en annan ljusströmställare utan resultat. Jag öppnade CEM-boxen och upptäckte att ena reläet verkade sitta glapp, med en liten handtryckning så klickade det igång, inte lagat men nu vet jag i alla fall var felet är.
Öppna boxen och lyssna/känn på reläerna för att se om de fungerar. Om de inte gör det så vet du vart felet är. En begagnad CEM-box är inget svårt att få tag i men dyr enligt mig. Alternativet kan vara att köpa motsvarande relä på ELFA för en billig peng och byta på krestkortet.
av Dalle83
#704920
Jag har precis fixat det för 5 min sedan. Bytte ut reläet i EMC lådan. Reläet hette 37-076-19. Kostnad ca 19kr plus frakt. Allt som allt 75 kr. Bra mycket billigare än 5000kr hos volvo =)

Mvh/Dalle
Användarvisningsbild
av V40sport
#705195
Dalle83 skrev:Jag har precis fixat det för 5 min sedan. Bytte ut reläet i EMC lådan. Reläet hette 37-076-19. Kostnad ca 19kr plus frakt. Allt som allt 75 kr. Bra mycket billigare än 5000kr hos volvo =)

Mvh/Dalle
Bra om det löste sig.
Dock kräver ingrepp i C E M-boxen att man är lödkunnig och vet var man sätter lödspetsen...
Tråden som Camel citerar är läsvärd.

Varde ljus!

Bild
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]