Sida 1 av 2

ABS och hastighetsmätar fel V40 -97

Postat: ons 03 sep 2008, 11:24
av Musse66
Hej !
För att börja från start med mitt problem. För någon månad sedan började ABS-lampan lysa, först i bland och sedan hela tiden. Jag körde ett diagnostest och fick då fram att höger bakhjuls ABS-givare inte hade kontakt/signal. Det fixade jag, det var brott på kabeln ca 10cm från den givaren. Allt frid och fröjda, ABS-lampan slocknade. Förra veckan började ABS-lampan lysa igen, strax efteråt började hastighetsmätaren lägga av, fungera, lägga av, funger osv till slut fungerar den inte alls. En ny diagnostest visar att när jag försöker komma åt ABS:en med diagnosprogrammet får datorn ingen kontakt med bilen. Men jag kan köra diagnos på C-lås mm. Så det verkar vara just kopplingen till ABS:en som är ur spel. Jag får även felkod på ECT (Engine Control Temperature) signalen är för hög. När hastighetsmätaren började "rycka" som den gjorde fick jag för mig att det kunde vara glappkontakt någonstans. Var sitter givaren till hastighetsmätaren ? Har någon här en idé om vart jag ska börja leta efter felet, eller ännu hellre om någon redan vet vad felet är ?

Tack på förhand
John

Re: ABS och hastighetsmätar fel V40 -97

Postat: fre 05 sep 2008, 21:10
av Jwinkler
"givaren" till hastighetsmätaren sitter i abs givarna. kolla kransar så dom inte är trasiga samt mät upp abs givarna..ja tippar på höger fram

good luck

Re: ABS och hastighetsmätar fel V40 -97

Postat: fre 05 sep 2008, 23:43
av vetten
OXID :evil:

Re: ABS och hastighetsmätar fel V40 -97

Postat: fre 05 sep 2008, 23:51
av Musse66
Hej !!

Jag har kollat alla fyra hjulens givare och dom är OK, jag får mätvärden på givarens kontakter mär jag snurrar hjulet. Datorn som jag försöker göra diagnostestet med får ingen kontakt med bilen, Men jag kan kolla felkoder på C-lås och instrumment te x. Har kollat runt lite på sidor från USA. Där vill dom gärna påstå att det är en ABS modul som är dåligt lödd redan från början. Jag tror att den ska sitta på sidan av huset med pump och ventiler till ABS:en.
Lite konstigt var det att när jag ruskade på kablarna till OBD 11 kontakten i bilen så rycke hastighetsnätaren till.

Mvh
John

Re: ABS och hastighetsmätar fel V40 -97

Postat: lör 06 sep 2008, 16:49
av S40T4
Hej!

Du har en strömkabel som går till ABS-enheten som går under kylaren som jag tror det är oxid i.
Du lossar dom två övre fästenatill kylaren så att du kan lyfta/flytta den lite. Sen så får du ta bort den "långa" plasten som sitter understötfångaren, den sitter med lite clips och plåtskruvar med 10:ans skalle. Sen tar du fram kabelstammen som går under/framför kylaren och tar bort isoleringen på den så att du får fram alla kablar. Kontrollera den grova röda kabeln, den brukar "svullna" upp på dom ställena där det är oxid. Det brukar gå att bryta av kabeln på dom ställena. Om det är så att det är oxid där så byter du ut den kabeln så lång bit du kan. Har för mig att kabelstammen går upp på sidan vid kylaren... Använd en kabel med samma grovlek och kabelskor med krympslang på, eller använd krympslang över kabelskorna.

Re: ABS och hastighetsmätar fel V40 -97

Postat: sön 07 sep 2008, 12:02
av Musse66
Tack för alla tips !

Jag har mätt på dom 2 röda kablarna (1 tunn och 1 lite grövre) som går under kylaren och kommer fram till den stora kontakten vid hydraulik pumpen och där har jag ca 12V (som i batteriet), så det borde ju inte vara avbrott på dom kablarna under kylaren, tycker jag. Hur är det med dom andra kablarna i den härvan, hur påverkar dom systemet om det skulle vara någon av dom det är brott/oxid på ?

Mvh
John

Re: ABS och hastighetsmätar fel V40 -97

Postat: mån 08 sep 2008, 20:27
av Jwinkler
vad för diagnos dator använder du dig av för det första?

har du kollat kransarna ordentligt?? kan va svårt att se, men de kan räcka med en ytterst liten spricka för att den ska börja fula sig..

good luck

Re: ABS och hastighetsmätar fel V40 -97

Postat: tis 09 sep 2008, 08:54
av Musse66
Hej !

Jag har en Lap top med VOL-FCR diagnosprogram. Det är lite konstigt att programmet inte kan få kontakt med bilen när jag vill göra en diagnos på ABS:en medan det fungerar att köra diagnos på övriga system i bilen.

Jag har mätt sensorerna för ABS:en på alla 4 hjulen och det blir utslag på mätaren när jag snurrar på hjulet, så dom tycker jag borde fungera ihop med kransarna.

Jag kollade kransarna på bakhjulen i Maj i år och då var dom fina, den ena är ny den andra renblästrad.

Jag har Ohm-mätt kablarna från ABS-sensorerna vid hjulen som går till ABS-enheten som sitter längst fram på höger sidas innerskärm och jag har kontakt med alla 4 hjulen.

Från den stora kontakten på ABS-enheten går det en grön kabel till bromsljukontakten, en blå kabel till diagnoskontakten, en gul/grön kabel till ABS-lampan på instrumentbrädan, en röd/blå kabel till hastighetsmätarn och jag har Ohm-mätt alla 4 kablarna och har kontakt.

Diagnoskontakten har jord på båda svarta kablarna.

ABS-enhetens stora kontakt har jord på sin svarta kabel.

ABS-enheten har även jord på sin kabel som sitter skruvad ner i bilens ram.

ABS-enheten har ström på båda sina röda kablar.

Fler tips och förslag tar jag emot med största tacksamhet.

Mvh
John

Re: ABS och hastighetsmätar fel V40 -97

Postat: mån 15 sep 2008, 18:10
av S40T4
Hej!

Har du löst problemet än?
Om inte så tycker jag att du ska kolla upp det jag skrev tidigare. Du kan få ström fram, men ABS-enheten kräver mer ström än en multimeter/voltmätare och då orkar inte strömkabeln som blivit ärgad leverera fram ström till den.

Re: ABS och hastighetsmätar fel V40 -97

Postat: mån 15 sep 2008, 22:15
av Musse66
Hej igen !

Jag tror jag har hittat felet. Efter att jag mätt upp och kollat alla kablar till och från ABS-enheten, kollat sensorerna i hjulen utan att något av det verkar trasiga så bestämde jag mig för att skruva undan hela ABS-enheten ur bilen. Det blev till att lossa en hög med bromsrör. Efter att jag läst en hel del sidor på nätet så verkade allt peka på att felet skulle sitta i den enheten. Gissa om jag blev förvånad när jag delade enheten i 2 delar genom att skruva undan dom 4 torx skruvarna som håller ihop den. Jag överdriver inte om jag uppskattar att det kom ut minst 1 dl vatten ur ABS-enheten. Det var så fullt med ärg och gucka där inne så det vore mer konstigt om det hade fungerat. Skulle tippa på att det har blivit kortslutning där. Hur allt det vatten kommit in där är en gåta för mig, enda hålet jag hittat sitter uppe aldeles bakom där kontakten sitter. På insidan av hålet satt det en liten vit pappersbit, eller något åt det hållet. Alla fall så ska jag sätta dit en annan ABS-enhet i morgon som jag vet fungerar, sen är det bara att hålla tummarna för att allt fungerar igen. Har någon annan här haft något liknande problem med att det varit vatten inne i ABS-enheten ?