Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pergrein
#204545
Är det någon som har erfarenhet av denna motor mellan årsmodell 99-02?
Det är väll 100hk i den, eller?
Några vanliga fel på dom?
Hur är dom att köra?
Hur mycket drar den?
m.m

Berätta allt ni vet om dom...

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av Eson
#209134
Hade personligen hållt mig ifrån 1,6 går hellre upp en motorvariant och spara pengar e slutända mindre problem med dom:)
Användarvisningsbild
av vetten
#209138
Köp en 40-serie med 2,0T motor för den är både roligare och går att köra billigare än dom där "småmotorerna" som finns till Volvo
av christer.d
#209784
hej
måste säga att jag har haft en volvo v40 med 1,6l motor bättre och snålare kan man inte ha den är fullt tillräcklig
den drar ca:06 per mil
men det var samma när jag frågade vad man tror om en volvo v40 med 1.6l svar man alltid fick var att köpa turbo
så mitt råd är köp en 1.6 eller
är själv just nu i bytar tankar och söker en v40 års 00-01 med just 1.6
Användarvisningsbild
av Tomas88
#209808
Ja bryr man sig inte om att ha en pigg motor så finns det ju ingen anledning att köpa en med turbo. Även om det går att köra en turbo lika snålt eller kanske till och med snålare så blir det ju helt klart lägre kostnader med en t.ex 1,6a. Billigare i inköp och billigare försäkring.
av musikvante
#209923
Men hur är 1.6 motorerna?
funderar på en S40 men lägger mig årsmodeller upp till -99 ungefär.
Sen blir det för stort hål i plånboken. Men hört att Fas1 bilarna är lite sämre?
av christer.d
#210362
hej
1,6 motorer är volvo motor och en bra och pålitlig drar ca 0,6-0,7 per mil
att den skulle vara sämre fas1 vet jag ej för upp till årsmodell 99 är fas1 man brukade säga att års 00 var fas½
andra stolar och man märkte det oftast på annan hjulbas och sips lapp hängade i nackstöd
min erfarenhet har kört v40 års 98-99 och har haft sjäv en års 00 bättre bil på alla sätt
så jag skulle råda dig att köpa en års 00 med 1,6l
så då är du helnöjd.
Användarvisningsbild
av eltoro2
#251922
har nu tredje år i rad en Volvo 1.6 97`import. Den var en övningkörningsbil på en autoskola i Italien så jag fick den väldigt billigt. Den servades regelbundet och de problem bilen har finns beskrivna här i andras inlägg. Bilen har gått 16000 mil varav 3000 hos mig och jag han byta bromsklossar 400 kr bak, bussningar 700kr på växellådastången (renaultlåda). damasken 850kr vid v-låda fick hål så den byttes och lambdasond 1200 kr. däck och vanliga service olja mm räknar jag inte... slutsats då: JAG ÄLSKAR MIN LILLA VOLVO. Den är super pigg i stan du behöver inte turbo för det. ute på motorvägar 140 i timmen strax under 4000varv-min är behagligt. Kanske en aning surrig uppförsbacken men ger inte upp... I stan är den inte så sparsam som det sägs men på motorvägen 0,6 gäller ...

el toro

Byte till sommarhjul med nya däck på. […]

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]