Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#10831
Tjena på er.

Hoppas ni kan ge mig råd.

Jag parkerade igår i en backe med kraftig lutning. Ca 24timmar senare vred jag om nyckel utan att starta. Allt verkade ok, säkerhetsbälte lampan blinkade och lät lika irriterande som vanligt.
Men när jag skulle starta bilen gick det inget bra. Det började knäppa och låta konstigt. Kan endast beskriva ljudet som om grus smattrade i rören. Instrumentbrädans lampor blinkade kraftig och motorn startade självklart inte.
Jag stängde av allting och vred återigen om nyckel ett par steg. Belysning, fönster mm funkar bra förutom lampan för säkerhetsbältet som vägrade blinka och låta. När man vred om ett par steg utan att försöka starta bilen lät även "pumpen" konstig. Vet inte vad det är som låter när man bara vrider om nyckeln ett par steg, ska låta ungefär som när antennen åker upp men lät som en mycket trött liten motor(detta ljud är i den bakre delen av bilen nära bensintanken).
Med lite hjälp puttade vi igång bilen med 2an i. Och jag körde hem(ca 10-15mil).
När jag kom hem startade bilen som den skulle. Testade vid några olika tillfällen.

Undrar nu om någon vet var felet kan ligga. Är det startmotorn kanske? Har någon varit med om något liknande? Bilen har alltid servats i god tid, har aldrig haft några problem någonsin. Den har rullat ca 8400mil sedan 00.

Tacksam för tips.
av Viper
#10858
Testa ditt batteri och kolla generatorn.
av Fiddler
#10908
Japp,, det var det jag gjorde.
Batteriet var dåligt enligt volvo själva.

Tiden får väl utvisa om generatorn är boven eller om det bara va batteriet.

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]