Sida 1 av 2

Värt reparera säljobjekt?

Postat: sön 06 jan 2008, 20:02
av joj2
Ska sälja v40:in och är ovan vid bilaffärer. Behöver råd: ??:-/

Brukar man få tillbaka pengarna om man låter reparera upp bilen innan försäljning? Eller är det smartare att sälja den utan att laga?

Det handlar om två typiska V40-fel: En läckande packning runt ena drivaxeln samt ett dåligt motorfäste. Oljeläckaget gav en etta vid besiktning, motorfästet känner bara jag till, men en bilkunnig köpare upptäcker det ju. Eftersom det är surt väder ute och jag är dålig på att meka V40 tänkte jag leja bort jobbet - uppskattad kostnad 7000 pix. Bilen är i övrigt fullservad hos volvo och jag tänte nog begära cirkus 50 tkr för denna V40 turbo med 16 000 mil på mätaren.

Nå vilket ger mest i plånboken: Att låta laga den för 7000 eller låta köparen pruta? :?: Tacksam för råd.

Re: Värt reparera säljobjekt?

Postat: sön 06 jan 2008, 21:43
av Bowin
Tror iaf det blir lättare att sälja om du fixar felen innan..
Jag personligen skulle aldrig köpa en bil där det första jag måste göra är att laga den.

Re: Värt reparera säljobjekt?

Postat: sön 06 jan 2008, 23:59
av Sparkz
Packbox för drivaxel och en motorkudde för 7000? Max 1500 i arbete skulle jag säga... Eller har du fått pris på vevaxeltätning?

Re: Värt reparera säljobjekt?

Postat: mån 07 jan 2008, 18:27
av Eson
Lättare att sälja en felfri bil..tycker dock du fått ett ovanligt dyrt precis max 3000 hade jag gett för det jobbet :mrgreen:

Re: Värt reparera säljobjekt?

Postat: tis 08 jan 2008, 15:17
av joj2
Okej, nya fakta i ovanstående.

Det visade sig vara vevaxelns packning som läcker, vilket innebär en hel del merarbete. Nu har jag fått offert på detta jobb (inkl kopplingsbyte, eftersom denna förmodligen tagit skada) + byte av motorfäste + service och medföljande släckning av servicelampa. Totalt 13500 spänn.... :evil:

Fråga 1: är detta ett rimligt pris? (det är en allbilverkstad i Nacka, stockholm).

Fråga 2: Tycker ni att det är värt att plöja ner dessa pengar på en bil som ändå ska säljas? (se ovanstående resonemang). Som sagt, jag lär väl knappast få mer än 45-50 tusen. :*O/

Re: Värt reparera säljobjekt?

Postat: ons 09 jan 2008, 18:50
av Eson
hade du själv köpt bilen med dom felen? ganska intresserad på hur mycket du tänkt säkna priset om du inte gör vid det..
en vanlig svenssons lär ju inte köpa en bil med dom felen..fast en som kan greja lite själv kanske gör det :-)-)


Men angående frågan om priset så tycker jag att 13,5 är "hyffsat" billigt för en sådan repration.

Re: Värt reparera säljobjekt?

Postat: tor 10 jan 2008, 22:58
av joj2
Tja.... Faktum är att jag faktiskt köpte bilen med dom felen, dock ovetandes. Har nämligen bara ägt den i ett halvår och endast kört cirkus 300 mil (andrabil som nu ska byts mot 245 med helt överlägsen totalekonomi eftersom den håller bättre och om den pajar lagar jag den själv med grejor från skroten. Dock till priset av något sämre komfort :lol: ).

Om jag skulle behålla v40:n hade det inte varit något snack, då hade jag reparerat. Men nu ska den som sagt säljas. Hur jag än gör lär jag gå back på denna bilaffär - frågan är bara hur jag minimerar skadan.

Om jag lagar vill jag ju helst få något mer än ursprungliga 50 papp eftersom jag bevisligen alldeles nyss undanröjt risken att köparen ska åka på en läckande vevaxeltätning och kopplingsras. Det tror jag dock kommer att bli svårt - det finns drösvis med v40:s därute. Jag kommer också att bli mindre välvillig mot prutare vilket gör att affären tar längre tid och jag måste träffa ännu fler jobbiga däcksparkare inna det är klart.

Om jag INTE lagar kan jag ju locka med ett betydligt lägre utgångspris och dessutom inte bli lika svettig när de prutar.

Eller?

Re: Värt reparera säljobjekt?

Postat: fre 11 jan 2008, 10:13
av dontony
finns de många som går vinst på en bilaffär på en beggad bil???

ta ditt pris minus 5000:- sen va berädd på att de prutar repkostnad! så de kan va lönt att ringa många verkstäder för offert! :wink:

Re: Värt reparera säljobjekt?

Postat: fre 11 jan 2008, 21:44
av Robert63
Ruskigt svårt, som att välja mellan pest eller kolera. Marknaden är stendöd just nu, tog mig två månader att sälja min V40 2,0t -00:a. Den hade gått 22, 2 ägare, fullutrustad, nybes, nyskatt och i fint skick. Fick 43 för den.

Jag var lite i samma sits som dig innan jag sålde, dock kostade mina reparationer bara omkring 5.000, men med tanke på utbudet tror jag inte jag hade fått den såld om jag inte reparerat den.

Jag hade inte gått under det priset eftersom bruksvärdet då hade blivit större än saluvärdet. Testa att fundera lite i de banorna , och medans du funderar kan du slänga ut en annons på bilen i det skick som den är nu, för omkring 40?!?! Nappar någon och bjuder 37 så är du status que.

Om du väljer att laga bilen och behålla den, behöver den inte bli så mycket dyrare än en 245:a sett över lång tid. Och om du lagar och har "behållatankar" så kan du ha mer is i magen och vänta ut rätt köpare.

Re: Värt reparera säljobjekt?

Postat: tis 15 jan 2008, 13:03
av mattiasg
Håller med Robert63,

Det är alltid svårare att sälja ett halvbra exemplar om utbudet är stort, vilket det är i v40-fallet. Testa själv på blocket, vilka annonser letar du efter?

Jag skulle lagat och behållt. Får du en ordentlig genomgång av bilen kan man meka nästan lika mycket med en v40 som med en 245a.