Sida 1 av 2
Laddtrycksregulatorn
Postat: mån 17 dec 2007, 15:49
av dontony
Nån som har koll hur man kollar upp laddtrycksregulatorn... tror min e på g å ge upp eller nå liknande... har en viss ryckig tendens vid plattan i mattan=) som man alltid vill ha gasen...
böt stift i dag.... vart dock bättre men de kom tillbaka igen efter en stund...
Re: Laddtrycksregulatorn
Postat: lör 02 feb 2008, 22:04
av Nebu
Kolla om den går bättre om du tankar 98 oktan. Om så är fallet så laddar turbon för mycket då spikar motorn och knacksensorn går in å stryper. Och så börjar det om igen...ryckigt. Värt att testa i alla fall.
Re: Laddtrycksregulatorn
Postat: mån 18 feb 2008, 16:14
av dontony
NoIslam skrev:Kolla om den går bättre om du tankar 98 oktan. Om så är fallet så laddar turbon för mycket då spikar motorn och knacksensorn går in å stryper. Och så börjar det om igen...ryckigt. Värt att testa i alla fall.
har alltid kört me 98a men efetr ja har läst detta så har ja kört 200:- 95 å bilen tendera å gå bättre...asså laddtrycksregulatorn??
Re: Laddtrycksregulatorn
Postat: tis 19 feb 2008, 00:04
av Nebu
Vänta lite.. Går den bättre på 95 ?
Re: Laddtrycksregulatorn
Postat: tis 19 feb 2008, 00:49
av dontony
japp jag upplever de som det. borde vara tvärt om tycker ja
Re: Laddtrycksregulatorn
Postat: ons 20 feb 2008, 12:54
av Nebu
Mmm precis.
Mitt enda råd är att kolla med nån liten verkstad vad de tar för att kolla felkoder på databoxen lite snabbt (volvo tar väl en rejäl summa) se om det kommit någon felkod...
Annars så är det väl bara å fortsätta å köra på 95 då motorn trivs bäst med det.
Nån annan som har tips?
Re: Laddtrycksregulatorn
Postat: lör 23 feb 2008, 12:02
av Sparkz
Ryck alltså? Överslag i tändspolar eller kablar är inte helt ovanligt, och det visar sig mest vid hög belastning. Om laddtrycket är ojämnt skulle jag kalla det pulserande i stället för ryck, lite långsammare än tändmissar...
Re: Laddtrycksregulatorn
Postat: mån 25 feb 2008, 12:43
av mrwolf
är den svår att starta med?så du får mala en stund på starten?
Re: Laddtrycksregulatorn
Postat: tor 28 feb 2008, 21:17
av Tobbe_s40
Sparkz skrev:Ryck alltså? Överslag i tändspolar eller kablar är inte helt ovanligt, och det visar sig mest vid hög belastning. Om laddtrycket är ojämnt skulle jag kalla det pulserande i stället för ryck, lite långsammare än tändmissar...
precis byt tändspole har råkat ut för samma grej!:D
Re: Laddtrycksregulatorn
Postat: lör 03 jan 2009, 14:06
av MrEricsson
Tobbe_s40 skrev:Sparkz skrev:Ryck alltså? Överslag i tändspolar eller kablar är inte helt ovanligt, och det visar sig mest vid hög belastning. Om laddtrycket är ojämnt skulle jag kalla det pulserande i stället för ryck, lite långsammare än tändmissar...
precis byt tändspole har råkat ut för samma grej!:D
Har ett ryckigt problem med min 2.0t -03 vid acceleration först när man närmar sig 110-120 km/h och uppåt.. Vad tror folket om detta? Har lite spridda misstankar men några ligger på tändningen, såsom just tändspolen/arna (2 st om jag inte har fel?), men just att det börjar vid högre hastigheter och inget innan dess..? Det ligger väl iofs mer belastning på motorn att accelerera i högre hastigheter än låga så kanske inte är helt omöjligt..
Tacksam för svar iaf!