Sida 1 av 1

v40 01a 2,0 trött!!

Postat: fre 30 nov 2007, 10:38
av enslow
Jag har köpt en V40 2,0 01a utan turbo fast jag var ute efter en T4 eller en 2,0T.
Fick ett pris jag inte kunde säga nej till.
Nu till min fråga kan man på ett lätt sätt trimma den här motorn så att man kommer upp i allafall 170hk.
Eller måste man byta halva motorn då.

Tacksam för svar

Postat: fre 30 nov 2007, 21:19
av Henke850
Jag köpte en 850 med 144 hästar i somras och frågade ungefär samma sak :) Det är nog bättre att satsa på en turbo med en gång. Det verkar inte vara lönsamt att lägga ut pengar på chip, avgassystem och filter hit och dit med så dåligt utgångsläge.

Postat: lör 01 dec 2007, 09:32
av Robert63
Håller med, sälj och köp en turbo.

Postat: lör 01 dec 2007, 10:04
av Lilja
Om du fick den för ett så bra pris kanske du kan sälja den för mer än vad du gav för den. Och sen köpa en turbo. 2.0T är mer trimvillig vad jag hört än en T4a för att det är en större motor.

Postat: lör 01 dec 2007, 12:14
av ratten
Lilja skrev:Om du fick den för ett så bra pris kanske du kan sälja den för mer än vad du gav för den. Och sen köpa en turbo. 2.0T är mer trimvillig vad jag hört än en T4a för att det är en större motor.
Håller inte med där, då 2,0T motorn har tunnare cylinderväggar kan de spricka redan vid 260 hk samt att fas 2 motorerna har klenare kolvar och stakar. skall man trimma mycket så är t4 -00 motorn den bästa att utgå från.
Men som föregående säger så är det nog bäst att sälja bilen och köpa en turbo istället om du vill ha mer hästkrafter.
Här kan du läsa vad som behövs vid litte mera hk än bara ett chip: http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=295170

Postat: ons 05 dec 2007, 23:13
av dontony
ratten skrev:
Lilja skrev:Om du fick den för ett så bra pris kanske du kan sälja den för mer än vad du gav för den. Och sen köpa en turbo. 2.0T är mer trimvillig vad jag hört än en T4a för att det är en större motor.
Håller inte med där, då 2,0T motorn har tunnare cylinderväggar kan de spricka redan vid 260 hk samt att fas 2 motorerna har klenare kolvar och stakar. skall man trimma mycket så är t4 -00 motorn den bästa att utgå från.
Men som föregående säger så är det nog bäst att sälja bilen och köpa en turbo istället om du vill ha mer hästkrafter.
Här kan du läsa vad som behövs vid litte mera hk än bara ett chip: http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=295170


hmmm skillnaden mellan en -00 T4 mot en -98 T4? ju äldre desto bättre? :wink:

Postat: tor 06 dec 2007, 16:34
av ratten
hmmm skillnaden mellan en -00 T4 mot en -98 T4? ju äldre desto bättre?

-00an har uppfräst vevhusventilation mellan cylindrarna för bättre tryckutjämning samt mekaniska tryckare bl,a.

Postat: ons 12 dec 2007, 21:03
av adrian_vg
Lilja skrev:Om du fick den för ett så bra pris kanske du kan sälja den för mer än vad du gav för den. Och sen köpa en turbo. 2.0T är mer trimvillig vad jag hört än en T4a för att det är en större motor.
Jag trodde senare modeller av T4 har samma motorstorlek som de andra, dvs inte 1,9 utan 2.0 fast med påhängd turbo. 1,9 T4 var det fram tom typ 1999 eller så. Åtminstone minns jag så från Haynes verkstadshandbok. Kan ha fel dock...