Sida 1 av 1

Vad skiljer mellan 99 och 00?

Postat: mån 29 okt 2007, 18:43
av zoddan
jag undrad vad som skiljer mellan "Fas 1" & "Fas 2" om dom nu heter så dvs.

95-99 / 00-04

dom ser likadana ut vad jag kan se. Vet inte om det skiljer något vad gäller motor.

Postat: mån 29 okt 2007, 18:48
av Lilja
Annan kofångare fram och bak, andra strålkastare, annan ratt och sen sitter fönsterhissarna fram i dörrarna istället för i mittkonsolen. Finns också skillnaden på mittkonsolen och instrumentpanelen. Andra färgval och fälgar.

Är typ det jag kan komma på sådär på rak hand :D

Postat: mån 29 okt 2007, 18:55
av volvo51
Fas1 och fas2 skiljer sig på 1800 punkter enl volvo.

Postat: mån 29 okt 2007, 18:57
av zoddan
ok, men vad skiljer i motorn?, undrar speciellt på T4or eftersom jag kollar lite på en sådan. Så tänkte jag om det är skitsaker som skiljer så spelar det ingen roll..

Ska antagligen slänga på ett helt body kit osv så fall samt styling lyktor osv så sådana saker spelar ingen roll.

Edit: jämförde en 01a med en 98a på blocket och ser skillnaderna som ni sa på konsollen o så men jag tycker inte 01an är så mycket snyggare. Sen var det annat instrument med V70 liknande tavlor men den kan man säger bygga om till om man vill.

Men det intressanta var att där satt en extra knapp till höger om "växelspaken" på 01an, nu snackar jag om automatare.

Postat: mån 29 okt 2007, 19:19
av Robert63
Jag har en fas 1.5, tillverkad sista halvåret 99.

Postat: mån 29 okt 2007, 22:28
av PJ
Robert63 skrev:Jag har en fas 1.5, tillverkad sista halvåret 99.
Ska du trimma, försök hitta en ”Fas 1,5” dom tål trim bäst. Rätta mig om jag har fel, men original så tror jag att Fas 2 går lite bättre än Fas 1. :roll:

Postat: tis 30 okt 2007, 15:55
av mattiasg
fas 2 har bättre hjulupphängning och bättre ljuddämpning.

fas2 började byggas som modellår 2001, någonstanns på våren 2000.

fas 2or går bättre original. De har också lite bättre vrid på låga varv (rätta mig om jag har fel)
fas2 T4or har större cylindervolym än fas1 eftersom de har fått större diameter på cylindrarna. (83 mm istället för 81 mm)

Knappen W

Postat: ons 31 okt 2007, 12:03
av Bossa
Knappen som är på fas två är W, Winter. Står inte så mycket om den i instruktionsboken men det ska tydligen hjälpa till vid vinterkörning med automat. Jag köpte precis en fas 2, och jag tycker den känns mycket nyare och fräschare överlag. Men har inte kört någon fas 1 bara åkt med så jag kan inte säga så mycket mer än så. Har hört att karossen är mycket bättre på fas 2, inte alls samma problem med rost osv.

Re: Knappen W

Postat: ons 31 okt 2007, 21:11
av Suomi v40t
Bossa skrev:Knappen som är på fas två är W, Winter. Står inte så mycket om den i instruktionsboken men det ska tydligen hjälpa till vid vinterkörning med automat. Jag köpte precis en fas 2, och jag tycker den känns mycket nyare och fräschare överlag. Men har inte kört någon fas 1 bara åkt med så jag kan inte säga så mycket mer än så. Har hört att karossen är mycket bättre på fas 2, inte alls samma problem med rost osv.
har en fas 1 eller 1,5? och har w-knappen, är till för när man åker iväg vid halt väglag, då den startar på 3 växeln.