Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stefan_
#9313
Hej!
Nu är specialisterna mållösa, jag fick en 2:a på HC-halten. Runt 200 ligger värdet på. Alla andra värden ok.
Då gjorde jag som sist, bytte olja luftfilter. Hjälpte inte.
Rejmes hade den inne, de sa att du får nog renovera toppen.
Ok, detta gjordes, dock hjälpte inte detta.
Rejmes hade den inne igen hittar inga fel på insprutning e dyl.
Katalysatorn byttes, detta gav heller ingen förbättring.
Insug och spjället är rengjort. Nu börjar det bli tröttsamt, kostsamt var det för länge sen.
Vad finns kvar att göra .... någon som vet...???
Biljä.....n ... är en 98:a V40 med 1.8 GDI motor......
av Cissi
#9325
Vet inte om detta hjälper dig speciellt mycket men MITSUBISHI har ju haft ett finger med i denna motorn. Kanske en ide att diskutera med dem. Om jag inte missminner mig så har de väl en hel del GDI motorer i sina bilar. De kanske har något förslag. En tanke bara.
av Teemu
#9326
Pappsen hade en Mitsubishi space star -01 som hade liknande problem. Dock klarade den besiktningen med avgasvärdena precis inom tolerans. Det är ett känt problem med just Mitsubishis GDI-motorer. I pappas fall tog Mitsubishi in bilen och sotade ur motorn mm. Dom sade att problemet med GDI-motorerna är att dom inte bränner ordentligt. Det bildas alltså avlagringar. GDI-motorerna har väl Mitsubishi slutat tillverka tror jag och ersatt med annan teknik. Detta gick på garantin för honom den gången, ,men efterföljande gånger skulle kostat ett antal tusenlappar med bara några års intervaller. Behöver jag tillägga att pappa sålde bilen ganska omgående efter rengörningen.

Vet inte om detta är till någon hjälp i dit fall, men det var iaf vad Mitsubishi sade och gjorde med pappas bil.

//Teemu
av Teemu
#9327
Tycker dessutom att det är oerhört dålig stil av Volvo att ta betalt för de åtgärder de gjort då de inte ens avhjälpt felet!!

//Teemu
Användarvisningsbild
av Ramon
#9330
Håller med dig till 150% Teemu, men så gör många verkstäder, oavsett bilmärke och verkstad..

Men inte vår lokala Bilia-verkstad i alla fall, av egen erfarenhet. Byter de en enhet de tror de är fel på och efter montering är felet fortfarande kvar, så säger man det till mekanikern och ber dem plocka bort enheten (ifall denna inte tänkt görra det själv pga. lathet) så tar de inte betalt för enheten som inte hjälpte och har demonterats. De tar betalt för felsökning samt för ev.montering av fel enhet. Sedan ifall de kommer på vad felet beror på och byter "rätt" enhet, så betals denna med, MEN man behöver inte betala för saker de bytt som inte avhjälpt felet (i alla fall om man bett dem demontera dessa, sitter de kvar är det klart företaget vill ha cash...).

Detta fungerar ju inte riktigt på samma sätt i Stefan_s fall, man kan ju inte "ångra" en topplocksrenovering eller rengöring av insug samt spjällhus... Däremot skulle Rejmes ha demonterat katalysatorn de bytte men som inte heller hjälpte, för katten kan man ju ta av.... Men med tanke på att den sitter kvar än (antar jag), så ville de ha cash...

Tycker dessutom att det är oerhört dålig stil av Volvo att ta betalt för de åtgärder de gjort då de inte ens avhjälpt felet!!

//Teemu
Tänk på att Stefan_ inte lämnade in bilen till Bilia, utan till Rejmes! Det är alltså inte Bilia/Volvo som felat i detta fall!
av Teemu
#9343
Rejmes är väl en Volvo återförsäljare lika mycket som Bilia - ellerhar jag fel på den punkten?

//Teemu
Användarvisningsbild
av Ramon
#9344
Det är jag inte helt säker på, men du kan ha rätt... Trodde främst du tänkte på att Bilia felat, fast du skrev Volvo, för man lämnar ju inte in sin bil till Volvo utan till Bilia isf. Fast vare sig Rejmes nu är en Volvo-återfösäljare eller ej, så är det ju inte Volvo's fel att Rejmes tagit betalt för tjänster/produkter som inte hjälpt...
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsä[…]

Vadå nyare? Ersättningsmodell eller m[…]

"Bara" bytt batteri 4 gånger... O[…]

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]