Sida 1 av 3
Bromverkan åt skogen?
Postat: ons 05 sep 2007, 21:23
av Stefan85
Hejsan!
Har en S40, 2002 vars boms uppför sig lite mysko,
Om motorn är kall måste jag köra nästan en km för att bromsen ska ta effektivt.
Tills dess får jag trycka pedalen igenom mattan för att stanna.
Ska det vara såhär? Ska det ta en sådan tid att bygga upp trycket?
Jag menar, min gammla Golf 2:a från 88 gjorde inte så!
Tacksam för svar
Postat: ons 05 sep 2007, 21:26
av Lilja
Kan vara så att huvudbromscylindern läcker igenom lite så den tappar tryck. Vilket gör att man måste trampa upp trycket igen innan bromsen börjar ta ordentligt. Isåfall är det nog att byta den, tror inte det går att renovera och byta packningar.
Postat: ons 05 sep 2007, 21:40
av Stefan85
Lilja skrev:Kan vara så att huvudbromscylindern läcker igenom lite så den tappar tryck. Vilket gör att man måste trampa upp trycket igen innan bromsen börjar ta ordentligt. Isåfall är det nog att byta den, tror inte det går att renovera och byta packningar.
Kan jag kolla det på egen hand? Jag har nämligen garanti kvar på bilen, så det gäller att passa på.. :)
Postat: tor 06 sep 2007, 05:33
av #27
Vad har du för motor i bilen???
Postat: tor 06 sep 2007, 13:00
av Stefan85
#27 skrev:Vad har du för motor i bilen???
1,6 liters
Postat: tor 06 sep 2007, 19:43
av #27
Jag vet att 1,8i har haft lite problem med att det sotade igen lite nipplar men det är Mitsubishi motorn de...
Postat: tor 06 sep 2007, 22:05
av Stefan85
#27 skrev:Jag vet att 1,8i har haft lite problem med att det sotade igen lite nipplar men det är Mitsubishi motorn de...
Jag ska ta och kolla nipplarna....
Jepp, en Mitsubishi motor...

Jag har inte hört så mycket negativt om just deras motorer, vad säger ni, vad har ni hört/erfarnat?
Ha´re!
Postat: tor 06 sep 2007, 22:18
av Lilja
Det jag hört om GDI motorerna är att de ska vara riktigt skit och att man ska akta sig för dom. Ska tydligen sota igen ordentligt väldigt lätt.
Har dock ingen egen erfarenhet.
Postat: fre 07 sep 2007, 12:13
av Stefan85
Lilja skrev:Det jag hört om GDI motorerna är att de ska vara riktigt skit och att man ska akta sig för dom. Ska tydligen sota igen ordentligt väldigt lätt.
Har dock ingen egen erfarenhet.
Ajdå!
Vad kan man göra i sådanna situationer? Eller för att undvika igensotning?
Ta en ordenlig tur lite då och då?
Postat: fre 07 sep 2007, 16:58
av #27
Men du har en 1,6:a och GDI motorn är en 1,8 eller skrev du fel?