Sida 1 av 1

Glappande växelspak v40 -97

Postat: sön 12 aug 2007, 07:18
av MasterMike
Hej hopp.
Växelspaken på min v40 glappar, eller den "sitter löst"
På alla växlar så känns det som man har friläge i. Dock fungerar alla växlar 5an är lite trög att få i.
Har hört/läst att det finns fjädrar som ska göra växelspaken sabil.
Svårt att fixa?
Sitter dom lätt åt kommligt om man e under bilen och pillar?

Postat: sön 12 aug 2007, 08:36
av TomZaj
är ganska enkelt, du åker till en Volvo butik och säger vad du har för problem, du erbjuds att köpa några plastbrickor för 40-80 :- dessa ska sitta i växelspakslederna under bilen,frågar du försäljrn var de ska sittaså brukar de visa det, väldigt enkelt att byta tar 15-20 minuter.

Re: Glappande växelspak v40 -97

Postat: mån 07 apr 2008, 17:29
av bowmore
Jag såg detta meddelande för sent... Var på Volvo idag för att inskaffa bussningar för just detta problem. Fick dock bara ett gäng olika bussningar som ska sitta direkt under växelspaken (14-16, 21-22)och det ser inte ut som det är dom som är problemet.

Blir väl till att åka tillbaka och byta....

Är det någon som vet exakt vad det är för bussningar det handlar om? Artilkelnummer?

Bifogar en sprängskiss.

Bild

Re: Glappande växelspak v40 -97

Postat: mån 07 apr 2008, 23:08
av Sparkz
21-22 är nog inte fel att byta, men 54-55 brukar göra mest. Ibland har jag lagt en tunn bricka innanför låsringen som håller kulskålen i lådan med, många små glapp blir ett stort när man lägger ihop dem...

Re: Glappande växelspak v40 -97

Postat: ons 09 apr 2008, 21:29
av bowmore
Sparkz skrev: många små glapp blir ett stort när man lägger ihop dem...
Jag håller definitivt med om ovanstående! Har idag bytt det mesta och det känns som bilen är ny när man växlar. Jag bytte 14-16 / 20-23 / 54-55, 62. Det var som sagt 54-55,62 som var det stora glappet och även påverkade mest att t ex 5:an och backen var svåra att få i.

Jag bytte även damasken 39, eftersom den var helt söndrig. Jag förstår att många har strul med sina växelspakar eftersom den här konstruktionen inte är den optimalaste. För mycket sitter oskyddat under bilen och är väldigt utsatt för "väder & vind".

Det enda som jag inte bytt som fortfarande har ett litet litet glapp är 24-25 , men jag är tillräckligt nöjd ändå.

Ett tips till andra som ska göra samma renovering är att byt det mesta när du ändå plockar ner växelspaks-paketet.
Min V40-97:a har för övrigt gått 18.000mil och det var hög tid att göra något åt växelspaken. Totalkostnad för delarna ca 300-400kr.

// :D