Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wolverine
#8126
Hejsan!

Fick konstaterat att drivaxeln till växellådan är tvärslut, har nu sökt och funnit en låda på en skrot att stoppa i, har kollat upp modellnummer osv för att verkligen försäkra mig om att det är rätt låda till rätt bil.

Min fråga är nu: Finns det någon här som bytt en växellåda på en V40? Eller som har några erfarenheter av det?

Vad ska man tänka på? Vad är svårt, krångligt etc? Vad ska man se upp med? osv osv osv

Alla tips och råd osv mottages varmt....behöver all hjälp och stöd jag kan få =)

Bilen är en Volvo V40 2.0 från 97


Mvh

Tobbe
Användarvisningsbild
av Ramon
#8132
Jag kan börja med att tala om att jag ej bytt växellåda i en V40, eller ens i någon bil... Men jag har en del råd att ge.

Grad av svårighet beror ju mestadels på hur mycket man kan om bilar, men ett tips är i alla fall att införskaffa ett exemplar av Haynes reparationshandbok till V40, då det står steg för steg hur man utför ett växellådsbyte. Boken kostar ca 220kr och kan bl.a. Köpas på Bilia, Mekonomen, Biltema, Micro, bensinmackar...

Vidare så kan nämnas att det säkerligen kommer att bli krångligt, eller ja, pilligt. Detta till stor del beroende på att det handlar om en framhjulsdriven bil. Du kommer att behöva ha tillgång till en del specialverktyg/prylar såsom växellådslyft samt motorlyft. Med tanke på att V40 är framhjulsdriven så är växellåda ihopbyggd som en enhet med diverse andra motorkomponenter. Det är mycket man behöver demontera för att få loss växellådan, drivaxlar m.m. Jag är nästintill bergis på att du måste plocka ur hela motorn (därav behövs tillgång till motorlyft då motorn väger omkring 200kg), detta på grund av att växellådan är monterad som en enhet samt att den sitter där den sitter.

Visst går det att fixa själv, bara man har tålamod och vissa av ovan nämnda specialprylar...
av Wolverine
#8134
Tackar ödmjukast för ditt svar....väldigt hjälsamt.

som sagt ytterst tacksam för allt jag kan få reda på.

Finns det någon som vet hurvida jag måste ur med hela motorn eller inte?

Och/eller vilka specialverktyg jag kommer att behöva lite mer exakt?

Mvh

Tobbe
Användarvisningsbild
av Dobermann
#8137
Du har PM
av Wolverine
#8167
Supertack för pm:et!


Tack till er alla som kommer med tips och hjälp!

Mvh

Tobbe
Användarvisningsbild
av Ramon
#8180
Japp, kollade upp ifall man måste ta ur motorn idag och mycket riktigt måste man det med tanke på att motorn är tvärställd och växellådan sitter där den sitter...
av Wolverine
#8184
Tack för informationen....dock har jag fått uppgifter som tyder på det motsatta.....suck...hur fasen ska man veta vem man ska lyssna på :D

men tack till er alla som kommer med tips/förslag iallafall!

Mvh

Tobbe
av Teemu
#8189
för mig att en kompis bytte låda på sin s40 utan att lyfta ur lådan... dock inte helt hundra på det...
av Wolverine
#8194
Vore jättebra om någon kunde ge mig klarhet i detta....så jag vet hurvida jag måste skaffa mig några specialverktyg etc, eller travers för att lyfta ur motorn.

Mvh

Tobbe
Användarvisningsbild
av Ramon
#8195
Njae, vettifasen om det ens är fysiskt möjligt att byta växellåda i en V40 utan att ta ut motorn... Har ni någon som helst aning om hur jädrans trångt det är där nere ? Jag tror inte på att det går, ifall det går skulle det ta mycket längre tid, men mycket tveksam... Det är ju ingen 740 med "rak" motor precis, där är det lätt att fixa utan att ta ut motorn, men i en V40 med tvärställd motor, knappast med tanke på det minimala utrymmet...

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]