Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bakfickan
#8046
Hoppas att få tips & råd inför kommande köp!
Ska ev. köpa en V40 1,8i -98 kombi som har gått 1800 mil, ej vinterkörd.
Vad ska jag tänka på, kolla på, mm??
Har läst tidigare inlägg om kamrem och liknande.
Tacksam för svar.
av Cissi
#8047
En nackdel är att bagageutrymmet är så litet. Stoppar du in en barnvagn så försvinner mycket av utrymmet. Passar bra till den lilla familjen typ 2vuxna och två barn. Har du fler än två barn så skulle du kanske titta på en större kombi.

Hyfsat bensin snål. Som bäst åkte vi ca 80 mil på en tank.
Är trångt att byta glödlamporna i själva bagageluckan.
Skön bil att köra.
Dyra tändstift om du köper de på volvo original kostar runt 1100:-

Om man jämför en 1,8 och en 1,8i så drar den senare mindre bensin.
1,8 är volvos egen motor i , men 1,8i har Mitsubishi varit med och gjort motorn.
av Hocki
#8090
Kan inte tänka mej att stiften kostar 1100:- när orginal stift till 2,0T kostar 435:- :)
av Teemu
#8091
Vet ej om det även är Mitsubishis GDI-teknik i Volvo motorn, men kolla att den inte är igen sotad isf. Pappas Mitsubishi som var en -01 gick ej igenom besiktning pga detta med dyrt verkstadsbesök som följd. Efter diskution med Mitsubishi är detta ett känt problem då GDI-motorerna inte alltid förbränner helt ordentligt var vad dom sade. Och GDI-tekniken har mig veterligen bytts ut för annan motor teknik på en del av Mitsubishis sortiment.
Men som sagt vet jag inte om detta även gäller Volvos samarbete med Mitsubishi.
Användarvisningsbild
av Brainy
#8109
Teemu skrev:Vet ej om det även är Mitsubishis GDI-teknik i Volvo motorn, men kolla att den inte är igen sotad isf. Pappas Mitsubishi som var en -01 gick ej igenom besiktning pga detta med dyrt verkstadsbesök som följd. Efter diskution med Mitsubishi är detta ett känt problem då GDI-motorerna inte alltid förbränner helt ordentligt var vad dom sade. Och GDI-tekniken har mig veterligen bytts ut för annan motor teknik på en del av Mitsubishis sortiment.
Men som sagt vet jag inte om detta även gäller Volvos samarbete med Mitsubishi.
1.8i ska ju inte alls vara lika bra som volvos motor så jag skulle verkligen dra åt mig örorna för den beteckningen. Låter som en symaskin och ska tydligen ha många fel.
/Anders
av Cissi
#8114
Mitusbishi har varit med och gjort motorn till 1,8i. Jag ringde till Volvo och frågade vad tändstiften skulle kosta till vår v40 1,8i -99 som vi hade och vi fick till svar att de kostade 1100 :- eftersom Mitsubishi är inblandad i motorn. Jag blev själv lika fundersam över priset men det var tydligen några specialstift om jag fattade saken rätt från volvo

Vid servicen 6000mil så ska den sotas ur.

När vi besiktade vår 1,8i, innan vi sålde den, så låg COhalten lite högt.
Tydligen var den inte ursotad vid 6000 mila servicen.

Så kolla upp den ordentligt innan du köper den.
av Wolverine
#8205
Jag rekommenderar varmt att du lägger pengarna på en V40 med 2.0liters-motorn istället, min 2.0:a drar 0.6-0.8l/milen och har betydligt mer kraft än 1.8liters-motorn, provkörde en häromdagen och upplevde den som fruktansvärt klen och slö i jämförelse. Men det är ju bara jag också =)
av Cissi
#8605
Jo en grej till.....

Haynes reparationshandbok tar inte upp 1,8i motorn.
av bakfickan
#9670
:D
Nu så står den hursom helst i garaget...
Den har bara gått 1180 mil :D (Alltså inte inkörd!)
Allt är frid och fröjd än så länge.
Fick med 6 månaders "nybils garanti" när jag köpte den.
Hoppas att ev. defekter visar sig under denna tid :(
V70 T6 304hk tråden

Nja, det finns de som gillar beige också. Ja[…]

Hade inte kört en sekund.. Ner med trå[…]

Svajig tomgång

99% spjällhuset. Som tur har du ett spjä[…]

Monterat den hälft av hjulbultarna som h[…]