Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av toreld
#7663
Hej!
Köppte en volvo s40 1.8 -97 igår.. upptäckte när jag kom hem på grusvägarna och tryckte bromsen i botten att det rycker i pedalen. Jag liksom känner marken i foten. Förra ägaren hade bytt nytt klosspaket fram och bak dec -03, men jag vet inte om de e skivorna eller ABS:n som jäklas?
Någon som vet? Och föresten! Hur skulle man kunna höja prestandan på bilen? Den är rätt slö. Är det någon ide? Något som inte är alllt för dyrt.

MVH/ Toreld PS. Skysst sida
Användarvisningsbild
av Ramon
#7697
Om det är samma ryckande i pedalen som vi tänker på, så är allt i sin ordning. När man trycker ner bromspedalen, särskilt max, så tappar ju något/några hjul fäste och ABS-systemet börjar arbeta i princip omedelbart. När ABS-systemet börjar arbeta, känner man särskilt i foten samt att det brukar komma ett typ "morrande" ljud från omkring pedalerna. ABS-systemet trycker upp bromspedalen så att ens fot åker "uppåt", och sen kanske man trycker hårdare på pedalen och då sjunker den lite men trycker upp pedalen igen, för att korrigera fästet på vägen. Så ifall det är detta ryckande du syftar på, vilket det antagligen är, så är allt i sin ordning, ditt ABS-system fungerar :wink:
av toreld
#7723
okay, va gött då=) jag blev änna orolig där ett tag, hehe.

Tack så mkt
Användarvisningsbild
av Ramon
#7724
Det är lugnt :D Det är viktigt att veta att det skall vara så samt att det "morrande" ljudet kommer från ABS-systemet, då många blir rädda över ljudet och tror att något inte är som de ska och därmed inte vågar bromsa så hårt/slutar bromsa då det börjar morra... Vilket man alltså inte skall göra.

Beträffande bättre prestanda i din motor, så kan man ju köpa öppet luftfilter s.k. OpenAir, kostar cirkus 900kr för ett bättre märke, som t.ex. K&N som säljs på bl.a. Mekonomen. Med ett sådant luftfilter får bilen ett sportigare ljud, bättre gasrespons, samt att den blir piggare. Ingen "aha-upplevelse" kanske, men enligt tillverkare av sådana filter ska bilens prestanda öka med ca 8-10hk, inte alltid fallet i verkligheten, beror ju på bil osv. Men man kommer att känna en skillnad i alla fall. Sedan så ska bilen dra mindre soppa, enligt tillverkarna, men detta vet jag inte riktigt om det är sant då många påstår att deras bilar drar lite mer efter byte till öppet luftfilter...

Sedan så kan man ju införskaffa ett 2½" fullflödes sportavgassystem. Ger också ett sportigare ljud samt förbättrar prestandan något. Bland bra märken i området kan nämnas "Simons sportavgassystem", "Ferrita"... Ett sådant sportavgassystem till en s40 kostar ungefär 3-4000kr, beroende på märke, hel- halvsats...

Detta var lite exempel på "billigare" trim. Visst kan man göra en del på motorn också, t.ex. Byta kamaxel, stakar, kolvar, ventiler osv. Men då snackar vi om andra summor.
av toreld
#7789
Okay.. jo detta är saker jag funerat på. Ett sportigare ljud hade ju inte suttit fel:P tackar åter igen

MVH/Toreld
Användarvisningsbild
av greeeken
#7874
Du kan inte meta det mannen att bilen ska dra mindre soppa för att du har ett open air filter.
Du blir hårt lurad om du tror på vad tillverkaren säge.
Om nått så drar bilen mer soppa.
Men öppet filter så kommer mer luft in i motorn vilket gör att motorn inte jobbar 100 % effektivt.
Den skickar då mer bränsle för att korrigerar den stora mängden luft som kommer in.
8-10 Hk?
I vilken värld då?????
Det kan du fetglömma.
Att man tror att det är bättre prestanda kan bero på att det mullrar mer om filtret när man gasar.

Står du stilla i nått rödljus eller så o trampar lätt på gasen så kmmer du märka att motorn börjar krångla tills du ger lite mer gas.
Då funkar det fint.
En motor ska joba 60 % luft 40 % bensin, men med open air filter kommer betydligt mer luft in.

Angående sportavgas så får du mer effekt om du byter HELA avgasröret ,från motorn o hela vägen ut.
Användarvisningsbild
av Ramon
#7879
Tror inte att bilen drar mindre soppa, men det är vad tillverkarna säger... Även ökningen i hk, som jag är tveksam till men det är också siffror som kommer från tillverkarna. Fast folk jag pratat med har sagt att man känner en skillnad i pigghet och gasrespons... Jag är dock lite osäker på skillnaden i filtrering mellan Volvo-orig.filter samt ett open air? drar open air in mkt mer skit i motorn? Har själv haft tankarna på open air, men inte vågar byta, bilen ifråga är en 940 -92, motorn har gått cirkus 29600mil, är i superb skick, vill inte förkorta dess livslängd...
Användarvisningsbild
av Sparkz
#7888
En motor ska joba 60 % luft 40 % bensin, men med open air filter kommer betydligt mer luft in.
Oj, låter törstigt...
Ta en tvålitersmotor, den drar i sig 1 liter luft per varv. 800 liter/minut på tomgång. Med en 60/40-blandning skulle den alltså dra 533 liter bensin i minuten, PÅ TOMGÅNG?

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]