Kopplingsbyter V40 -04, M56
Postat: ons 17 dec 2025, 19:14
Tjenare gubbar,
Bil: Volvo V40 2004
Motor: B4204T3
Växellåda: M56 (23 splines)
Efter 24.000 mil har kopplingen börjat att ge med sig lite grann. För att göra en lång historia kort så har bilen ganska nyligen chippats och optimerats hos en känd utförare men vill vara tydlig med att detta problem inte är deras "fel".
Till saken, kopplingen slirar...men inte alltid. Dock vill jag byta den. Med tanke på att hästkrafter och vridmoment har ökat så tror jag detta har gjort att kopplingen visat vilket skicka den faktiskt är i...snart slut.
Nu när jag ändå skall byta kopplingen så vill jag kanske ha en lite "kraftigare" för jag hade tänkt äga bilen i 20.000 mil till. Jag vill smälla i T4ans koppling inklusive svänghjul, går det? Har sett att diametern kan skilja på svänghjul men tänker att detta egentligen betyder att ju större anliggningsyta lamellen har på svänghjulet ju mer kraft klarar den?
En kort historia blev lång, kan jag smälla in T4ans koppling?
Mvh
Bil: Volvo V40 2004
Motor: B4204T3
Växellåda: M56 (23 splines)
Efter 24.000 mil har kopplingen börjat att ge med sig lite grann. För att göra en lång historia kort så har bilen ganska nyligen chippats och optimerats hos en känd utförare men vill vara tydlig med att detta problem inte är deras "fel".
Till saken, kopplingen slirar...men inte alltid. Dock vill jag byta den. Med tanke på att hästkrafter och vridmoment har ökat så tror jag detta har gjort att kopplingen visat vilket skicka den faktiskt är i...snart slut.
Nu när jag ändå skall byta kopplingen så vill jag kanske ha en lite "kraftigare" för jag hade tänkt äga bilen i 20.000 mil till. Jag vill smälla i T4ans koppling inklusive svänghjul, går det? Har sett att diametern kan skilja på svänghjul men tänker att detta egentligen betyder att ju större anliggningsyta lamellen har på svänghjulet ju mer kraft klarar den?
En kort historia blev lång, kan jag smälla in T4ans koppling?
Mvh