Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HenrikF86
#1574590
Tjena! Försöker felsöka pt min syster som bor 30mil bort. Hon har en Volvo V + S40 -98, 92kw, som går som en klocka allt som oftast.
Men ibland så går den inte att starta. Om hon väntar 15min så startat den igen på första försöket.
Givetvis går det inte att framkalla hos verkstan…
Och jag har själv inte varit närvarande.
Hon hade dock sinnesnärvaro att filma idag.

Det låter inte som startmotorn drar runt, och där är ett högt dunkande.
Det klickande ljudet är från bältesvarnaren.
Kan de vara startsolenoiden som bråkar? Men varför bara ibland då? Jordfel? Glapp?

Tack på förhand!
https://youtube.com/shorts/7Fux8d-z6vM?feature=share
#1574667
Som vanligt läs felkoder om det går, v40 -98? Blinkdosa? Går inte det får man ta logiskt tänkande. Nu var det längesen jag hade en bil som inte startar direkt och åker diesel sen 20 år , men brukar inte varvräknaren hoppa till även när man kör på startmotorn? På filmen rör den sig inte ett dugg. Signalen till varvräknaren tas väl antagligen från vevaxelgivaren, hoppas någon kan bekräfta mina teorier. Om dom stämmer så skulle jag börja kolla över kablage/vevaxelgivare. Har aldrig skruvat v40 så har ingen aning om var den sitter.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1575480
dieselkenneth skrev:men brukar inte varvräknaren hoppa till även när man kör på startmotorn? På filmen rör den sig inte ett dugg. Signalen till varvräknaren tas väl antagligen från vevaxelgivaren, hoppas någon kan bekräfta mina teorier.
Joo, så är det. Om det är så på alla, vet jag inte, men på min 745-a rör den sig lite.
På bilar med diagnostik box kan man ganska enkelt kolla om vissa delar fungerar t.ex vevaxelgivaren, tomgångsmotor m.m. Om det funkar på TS bil vet jag inte, diagnostik boxen försvann omkring 1995 - 96

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]