Sida 1 av 2

Ac kompressor laddar ur batteriet

Postat: fre 01 jun 2007, 14:55
av Hysterix
Hej

Jag har problem med att batteriet laddar ur på min v40 2,0 -99, och har komit fram till att det måste vara relaterat till AC kompressorn. Den enda lösingen jag har hittat hittills har varit att helt ta ur säkringen till Ac kompressorn.

Vad kan detta bero på, hur går jag vidare i felsökningen?

Postat: fre 01 jun 2007, 15:23
av ER
AC kompressorn drivs väl ändå av drivremmen för generatorn?

Postat: fre 01 jun 2007, 20:05
av Hysterix
Men den har ju ändå en säkring och om jag sätter i den igen är batteriet urladdat nästa dag.

Postat: fre 01 jun 2007, 20:43
av Sparkz
Kompressorn har en elektrisk magnetkoppling i remskivan, men jag antar att säkringen matar hela systemet? Så det kan ju vara nåt helt annat som drar... Och du borde höra att remskivan släpper när du plockar ur säkringen om den skulle vara inkopplad hela tiden.
Fungerar AC:n annars?

Postat: fre 01 jun 2007, 21:01
av ER
Säkringen styr ju hela AC/ECC-kretsen med pump, kompressor, båda fläktarna vid kylaren(om du har EMS2000 styrsytem vid MELCO1 är det bara en fläkt) och styrenheten för AC/ECC:n liksom fläkten i kupen.
Fläktarna vid kylaren kan gå upp till 10min efter man slagit av tändningen och larmar bilen eller starta av sig själva om dom känner för det.
Kan vara ett simpelt relä likväl som en enstaka komponent i kretsen som tjuvdrar ström. Kolla hur som helst med en bilelektriker som mäter upp var det tjuvar någonstans.

Postat: lör 02 jun 2007, 17:29
av hebbe
ja hade åxå detta problem på en s40-96 som ja hade för ett par år sedan, det började "snöa" ur luftintagen efter en stund, men när ja tog ur säkringen så slutade det. och när bilen stod avstängd så drog det ur batteriet åxå, ja fick lämna in bilen och byta en grej..... kommer inte ihåg exakt var det va, men dom fick plocka bort instrumentpanelen och det kosta cirka 3500:-

mvh/fredrik

Postat: tor 02 aug 2007, 19:12
av verax
Har exakt samma problem på en s40 t4 -98
med säkringen i drar den 4A
tar jag ur säkringen hörs ett tydligt klick som ett relä slår ifrån
men det kan lika gärna var nått annat mekaniskt som slår ifrån
ac:n fungerar annars alldeles utmärkt (med säkringen i;)

löste sig ert problem och vad var det?

Postat: tis 07 aug 2007, 18:50
av sinus
Var precis och hämta min v40-98 på bilia för samma problem, det var reläet till AC som drog ur batteriet. Det var lite jobbigt fel då den inte drog ström konstant utan lite då o då så det var lite meck med felsökningen innan man fann rätt relä som tjuva. betala ca 1000 för felsökning, relä samt arbete att byta relät.

Postat: tor 09 aug 2007, 23:26
av johapo
Hade också samma problem och precis som sinus svarade så var det ett relä som hade "klibbat"ihop, vilket kostar cirka en hundring och sitter i motor rummrt under en plt kåpa.

Re: Ac kompressor laddar ur batteriet

Postat: tis 29 jul 2014, 17:08
av joj2
Hallå Volvomän!
Bumpar denna tråd då EXAKT detta fenomen drabbat min V40. AC:n går inte att stänga av (kyler som fan trots att knappen inte lyser grönt utan orange) och när motorn stängts av töms batteriet på all kräm över en natt. När man lossar batteriskon alternativt plockar i/ur AC-säkringen i motorrummet hörs ett ljudligt klick från kompressorns håll, som ett vanligt relä fast starkare och mer metalliskt.
johapo skrev:Hade också samma problem och precis som sinus svarade så var det ett relä som hade "klibbat"ihop, vilket kostar cirka en hundring och sitter i motor rummrt under en plt kåpa.
Om det är samma relä som johapo talar om - var sitter det mer exakt? Är det relät i säkringsdosan som menas? Någon som vet om det går att reparera (typ klappa till med ett vedträ) alternativt hitta på skrot och plocka i själv? Vad kan det annars vara - magnetkopplingen?

Tips emottages gärna, som vanligt vill man ogärna lägga ned några större summor på en bil som inte har så mycket kvar att ge. Men AC är ju väldigt skönt så här års. 8)