Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1573384
Jag köpte en Volvo S40, -04, 1.8 förra veckan som endast rullat 22 000 mil.

Alltid har känts 100% tills två dagar tillbaka då den startade segt där gasen och dess motorvarv i sync med när man tryckte ner gaspedalen. Alltså att inget hände när man tryckte ner gasen men där den ibland kickstartade snabbt med varven. Jag fick lirka fram med start och gas för att få den rullandes.

Slutligen igår så startar inte motorn alls och checkat säkringarna där allt är 100%.

Är det någon som vet vad felet kan vara?
#1573491
Det går att ta ut felkoder på dessa bilar. Finns även en "miljölampa" som lyser om det är för avgasreningen allvarliga fel på systemet. Läs ut, skriv upp och radera dom. Om bilen går "något så när" normalt kall och strular när den blir varm när felkoderna är raderade är felet i dom delar som börjar fungera när motorn börjar bli varm. Då finns det felkoder på felande delar. Om den inte startar, eller går sh--t redan från början är det mer mekaniskt fel, typ tändsystem, bränsle m.m.
#1574519
Jag har precis bytat batteriet och felsöka (utan fel),

Motorn får fortsatt ingen bensin så att förgasaren ger motorvarv när man gasar och där av är jag säker på att det är ett mekaniskt fel.

El och startmotor fungerar som den skall, men motorn vill inte hålla sig vaken.

vad är detta och vad skulle det ev. kosta att laga?

tänker också tändsystem alt. bränslepumpen.
#1574559
Henrikwrede skrev: fre 29 mar 2024, 14:03 Jag har precis bytat batteriet och felsöka (utan fel),

Motorn får fortsatt ingen bensin så att förgasaren ger motorvarv när man gasar och där av är jag säker på att det är ett mekaniskt fel.

El och startmotor fungerar som den skall, men motorn vill inte hålla sig vaken.

vad är detta och vad skulle det ev. kosta att laga?

tänker också tändsystem alt. bränslepumpen.
Dina inlägg är helt obegripliga. Kör du google translate? Finns ingen förgasare på din motor....
Oljud under bilen

Fram? Bak e de fram på med nya isolatorer

Service Renault Scenic 2003

Nu är jag färdig med bilen (tills vidare[…]

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]