Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1572238
emtor skrev: tis 05 mar 2024, 13:45 Verktyget du hittade passar nog inte Volvo om det inte står i beskrivningen att det passar.

Den här borde passa:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000019405

Den här också:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000031723

Annars går det bra med en snickartvinga och en polygrip tång.
Hehe tack för tipset, lite väl dyra grejjer du länkar, jag köpte verktyget jag länkade och det funkade hur bra som helst bak på S/V 40 modellerna, passformen på piggarna stämde överrens också!


Det fungerar även med en haknyckel, men det är jävligt tungt att hålla oket i ena handen och samtidigt skruva och pressa med den andra handen, så biltemas verktyg fungerar perfekt!

https://www.bauhaus.se/haknyckel-crafto ... gKO2vD_BwE
#1572326
Jag har (också) Biltemas (billiga) som fungerat på dom bilar jag bytt klossar på. Strulig att använda då man får använda ringnycklar då "pinnen" är för kort. Dock inte så jobbigt att det motiverar dyrare modeller. Smörja under gummidamasken underlättar betydligt
Köptes till frugans VW Passat -04, men används till bl.a Mazda 6, några Volvo modeller (dessa är ju också Ford liksom Mazda), BMW och Hyundai. Numera (det är ju elektriskt) använder jag ett 12V batteri som jag lånar från min gräskloppare
#1572347
vjohnj skrev: ons 06 mar 2024, 11:36 Ja jag vet inte du kanske är svag :) Har inte varit nått jätteproblem att tryck och vrida in nån kolv på varken V50 eller andra med hål. Och man kan öppna nippel om det skulle behövas
Öppna luftnippeln känns onödigt, då behöver du även lufta, inte för att det är svårt men yttligare en uppgift..

Mina har suttit riktigt hårt och Biltemas verktyg som ger rejäl press på kolven har löst det, kör jag med haknyckel/tång eller liknande så snurrar bara kolven och humöret börjar ge upp :-)
#1572348
lennarte skrev: ons 06 mar 2024, 10:20 Jag har (också) Biltemas (billiga) som fungerat på dom bilar jag bytt klossar på. Strulig att använda då man får använda ringnycklar då "pinnen" är för kort. Dock inte så jobbigt att det motiverar dyrare modeller. Smörja under gummidamasken underlättar betydligt
Köptes till frugans VW Passat -04, men används till bl.a Mazda 6, några Volvo modeller (dessa är ju också Ford liksom Mazda), BMW och Hyundai. Numera (det är ju elektriskt) använder jag ett 12V batteri som jag lånar från min gräskloppare
Vad smörjer du med under damasken/tätningen?
#1572367
Biltemas silikon fett. Först spray som är lättflytande, sedan fett på tub innanför damasken när kolven är inne. Innanför tätningen kommer man inte åt att smörja. Sist koppar fett på alla anläggningsytor, även klossarna baksidor. Glidpinnarna (om det finns) smörjas med silikonfett.

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]

Vindrutespolning

Bytte spolarpump få nu fungerar det igen👍

Oljud under bilen

Blir tokig på den här biljäveln, h[…]