Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kviste
#1571488
Tjena gubbar,

Har haft följande problem med min Volvo V40 2004 (B4204T3)

Det hela startade med att bilen misstände som in i bänken vid uppstart (kall motor). Varvtalen hoppade mellan 300-900 de första 20 sekunderna för att sedan ordna upp sig så fort tempnålen i mätarhuset flyttade sig. Höll man lite gas så ordnade det sig snabbare.

Efter detta har följande bytts:

-MAP-sensor vid IC och grenrör
-Luftmassemätare
-Tändstift och tändspolar (spolarna hade längsgående sprickor)

Efter detta så ordnade det sig, bilen startar fint och går som en klocka men ca var 5e start så hostar den till en gång för att stabilisera sig. Skulle säga att problemet är i princip löst.

Nu till varför jag skriver här;

Om temperaturmätaren som visar omgivningstemp i mätarhuset visar mer än +11 grader så hostar bilen till en gång vid kallstart för att stabilisera sig direkt. Är det kallare går den upp till 1300rpm/min och går långsamt neråt som den skall.

Nu har jag en felkod för ECT (kylmedietempgivare) vilket låter vettigt då jag kan höra hur fläkten till kylaren kan gå igång vid kall motor då den egentligen inte behöver vara igång.

Jag ska byta kylmedietempgivare och termostat till Volvo original. När jag byter detta och det inte löser sig är min fråga...kan det vara luft/vacumläcka som ställer till med detta?

Finns inga felkoder på bränsleblandning eller tändning längre.

Kom med era erfarenheter!
Oljud under bilen

Fram? Bak e de fram på med nya isolatorer

Service Renault Scenic 2003

Nu är jag färdig med bilen (tills vidare[…]

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]