Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fismumriken
#1569908
Hejsan.
Sambon blev med v40 för några veckor sedan.
Fin trevlig bil, men fläkten krånglar lite. Även om fläkthastigheten står på 5 så blåser den bara ytterst lite, för att sedan komma igång på full effekt ibland. Så den brukar hoppa upp till full fart efter en stund, men inte alltid.
Vad kan detta bero på? Värmen för övrigt är bra och den blåser lika mycket från alla uttag.

När den blir så här så reagerar den inte alls när man vrider på hastighet. När den väl funkar och blåser så funkar det att ändra hastighet.

V40 - 03 T4.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1569947
@Fismumriken, Funderar på om jag hade detta på den S40 -00. Blåste försiktigt med tryckluft i de tre små gallren som sitter under där man reglerar innertemperaturen i bilen. Sitter en givare där på en liten typ "sug" som via en fläkt drar in kupéluften och mäter dess temperatur. Är den igensatt blev det så på min i alla fall. Möjligen kan man ta bort panelen och se om där är igensatt med
av Fismumriken
#1569982
Nu funkade fläkten som den ska igen. Undrar hur länge det håller i sig.

Känns inte som temperaturgivaren borde ha något med hastigheten på fläkten att göra mer än i auto-läge?

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&au[…]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]

Jag förstår, en del saker går ju […]