Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Classica666
#1566424
Har en 2001 2,0.t som nu tappat helt oljetryck. Har oljepumpen gett sig eller hur drivs den på dessa bilar?
Hitta inte ens oljepumpen som reservdel på diverse ställen på nätet.
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1566448
Oljepumpen drivs direkt av vevaxeln och sitter i motorns framkant precis bakom kugghjul för kamaxelrem. Ett inte helt ovanligt fel är att oljesilen nere i oljetråget blir igensatt av oljeslam och att oljepumpen inte förmår suga upp olja. Åtgärd är att demontera oljetråget och rengöra detta samt oljesilen. Oljepumpen är robust och brukar klara sej.

Hur vet du att oljetrycket är lågt?
/Hasse
av Classica666
#1568090
Tror inte på silen, kan köra i 10min utan problem med rätt oljetryck. Så något gör ju att oljan inte returnerats till tråget snabbt nog, tänkte om filtret är igensatt och överströmningen inte fungerar så borde detta bli ett symptom med lågt oljetryck?
av Classica666
#1569314
Classica666 skrev: sön 21 jan 2024, 15:26 Tror inte på silen, kan köra i 10min utan problem med rätt oljetryck. Så något gör ju att oljan inte returnerats till tråget snabbt nog, tänkte om filtret är igensatt och överströmningen inte fungerar så borde detta bli ett symptom med lågt oljetryck?
Va precis detta som hänt 👍
av binkie
#1569333
Classica666 skrev: lör 03 feb 2024, 14:04
Classica666 skrev: sön 21 jan 2024, 15:26 Tror inte på silen, kan köra i 10min utan problem med rätt oljetryck. Så något gör ju att oljan inte returnerats till tråget snabbt nog, tänkte om filtret är igensatt och överströmningen inte fungerar så borde detta bli ett symptom med lågt oljetryck?
Va precis detta som hänt 👍
När bytte du det filtret senast om det gått så långt att det blivit igensatt? :-o
Användarvisningsbild
av lennarte
#1569531
binkie skrev: lör 03 feb 2024, 18:41
Classica666 skrev: lör 03 feb 2024, 14:04
Classica666 skrev: sön 21 jan 2024, 15:26 Tror inte på silen, kan köra i 10min utan problem med rätt oljetryck. Så något gör ju att oljan inte returnerats till tråget snabbt nog, tänkte om filtret är igensatt och överströmningen inte fungerar så borde detta bli ett symptom med lågt oljetryck?
Va precis detta som hänt 👍
När bytte du det filtret senast om det gått så långt att det blivit igensatt? :-o
Det är stooor skillnad på på oljesil och oljefilter

Hämtat nya dörrsidor till 850T, men en[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]

Oljud under bilen

Tycker det låter både fram o bak, ska […]

silen blir sådär på ett par tusen[…]