Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1564697
hej,

har en årsmodell 2002 V40 som först hade höger halvljus ur bruk. verkstaden seriekopplade från vänstra halvljuset så att det fick ström. nu är båda ljusen av. Jag fick igång det genom att vrida på ljuspanel/strömbrytar vredet ett par gånger genom att vrida det fram och tillbaka, men nu verkar det inte hjälpa.
Jag testade byta ut hela strömbrytarmodulen eftersom de tydligen brukar bli dåliga, men hjälpte inte. Nu tänker jag att kanske relä för halvljuset är trasigt och att det kanske var problemet vid högra fram från början eftersom de har var sitt relä om jag förstått saken rätt. Ska man köpa en begagnad CEM-box för se sådär 1500kr eller kan man hitta nya relän och löda in dem i befintligt CEM?
känns dumt att köpa ny bil pga halvljus!

tacksam för visa svar och funderingar!
#1564842
jag fortsätter besvara mig själv ifall detta kan hjälpa någon annan.

Jag skruvade lös en CEM-box Från en v40 2001 som turligt nog fanns på den lokala skroten och satte in den. Den fick mina halvljus att skina klart igen, men helljusen hålls inte på, så jag måste hålla in spaken för att få dem att lysa.
Trasigt helljus relä i den nya boxen då eller?

till alla med liknande problem och inte är nån bilmekaniker, så kan jag meddela att detta tog mig ca 20 minuter att fixa. väldigt enkel gör-det-själv-fix
Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Fireline (Fisklina)

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]