Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pelleprognos
#1563070
Jag har en V40-03 och märkte idag att styrningen inte riktigt var som den brukar. Det var även ett obekant ljud ifrån motorrummet då jag gjorde snävare svängar.
När jag kikade under motorhuven så var det fullt med olja på och runt behållaren för styrservooljan. Under bilen blev en stor pöl, så mycket rann ut. Verkar som att oljan läcker ifrån locket på behållaren.
Vad kan anledningen vara till att oljan plötsligt läcker?
Sen förstår jag inte lockets funktion då det tydligen är två olika lägen. Ena läget står det use approve och det andra läget står det fluid, vilket läge gäller och vad innebär dessa lägen ?
av klacken
#1563092
Finns inga olika lägen,korken ska skruvas fast allt den går. Texten på korken betyder "använd godkänd vätska"
av Pelleprognos
#1563208
Naa det kan inte stämma.
Under texten Use of approve är en högerpil med texten on under.
Över texten Fluid är en vänsterpil med texten off över.
Dessutom så känner man se två olika lägen då man vrider locket.
av klacken
#1563230
😱On betyder korken på, off korken av.
Texten läses hel, use approved power steering fluid= använd godkänd styrservoolja.
Eller driver du bara med oss🤔
av Pelleprognos
#1563233
Vadå driver med er.
Är det så jävla självklart som att man skriver på locket vilket håll man ska vrida för att lossa locket för att fylla på vätska, och även vilket håll man vrider för att få locket på plats...?
En fantastisk övertydlighet som bara förvirrar, iaf mig isf .
Men tack för att du klarade ut den självklara o övertydliga frågan för mig iaf 🤣👍
Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]

Oljud under bilen

Tycker det låter både fram o bak, ska […]

silen blir sådär på ett par tusen[…]

Service Renault Scenic 2003

Nu är jag färdig med bilen (tills vidare[…]