Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Philip05
#1558740
Hej!
har en S40 2.4I som fått felkoden P0303 men märker inte av någon feltändning på motorn och känner inte att det är någon skillnad vid start, körning och tomgång så jag undrar om det kan vara en falsk felkod (om det är möjligt), har hällt i en flaska insprutsrengöring i tanken.
av Philip05
#1558789
Jo jag tog bort den för 2 dagar sedan och sen igår kom den tillbaka och det var då jag hällde i insprutsrengöring och än sålänge är lampan släckt men är lite orolig att jag fick den
av kviste
#1560393
Kolla skicket på tändstift samt tändspole på cylinder 3. Tändspolarna får gärna längsgående sprickor i plasten. Dra ut tändspolen, syna visuellt och kolla därefter tändstift.
av Philip05
#1561268
Har nu bytt tändstift och kontrollerat spolarna och bilen gick bra i typ en vecka efter bytet men sedan tändes motorlampan en kall morgon och då kom felkoden P0300. Har märkt att man hör och känner att bilen misständer en gnutta när den är kall på morgonen men efter några sekunder går den i en jämn takt för som sagt jag känner inte av någon misständning när bilen har fått upp temperatur så vad skulle det kunna vara?
Användarvisningsbild
av vetten
#1561278
Kan ju vara så enkelt att det är oxid i något kontaktstycke, vet att det var ganska vanligt på mina föredetta Volvo i 400serien.
av Philip05
#1561306
Okej ska kolla upp detta men rätta mig om jag har fel, skulle inte det göra så att den misständer hela tiden och inte bara vid kallstart som min gör?
av kviste
#1561694
Jag kan tänka mig två saker som inte är tändsystemet men undersök detta innan du fortsätter. Kolla det som tidigare skrivits här uppe.

Annars skulle det kunna vara (gissningar):

Du har en luftläcka och bränsleblandningen är dålig innan kompensation från ECM. Kolla long och short term fuel. Bör ligga inom +/- 10% på longterm.

Kylmedietempsensor. Kan skicka fel signal till choke och ge en kass gång. Kollar jag i Haynes ska resistansen på sensorn vara vid 20 grader plus:

1999 icke turbo: 2800 ohm
2000- icke turbo: 2450 ohm
Med turbo: 2450 ohm
av Philip05
#1561846
:-) Okej tack för tips ska kolla på detta i helgen och se om det kan vara så som du säger. :-)
av Philip05
#1561847
Även tänkte jag på det vad menar du med luftläcka? Kan du utveckla vart det skulle kunna vara nånstans?
Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]