Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1561998
Det kan läcka i luft var som helst mellan luftfilter och lambdasond även vid vevhusventilationen. Detta (även små mängder) kan störa funktionen för lambdasonden så den "ger" bränsleboxen oriktiga värden. Detta är inget ovanligt på äldre bilar med katalysator.
Volvo tror jag hade 3 olika 1,8 l motorer, men jag tror att GDI motorn var den enda som såldes i Sverige. Kan du bekräfta att det är den motorn?
av klacken
#1562004
Fanns 2 olika 1,8 och båda såldes i Sverige, GDI motorn från Mitsubishi mindre vanlig.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1562006
klacken skrev:Fanns 2 olika 1,8 och båda såldes i Sverige, GDI motorn från Mitsubishi mindre vanlig.
Det är kanske regionalt. Här nere var det mest 2,0T, och någon GDI. Annars är det ju en kapad 5 cyl. motor, då är det kanske lättare.
av Philip05
#1562195
lennarte skrev: lör 25 nov 2023, 10:04 Det kan läcka i luft var som helst mellan luftfilter och lambdasond även vid vevhusventilationen. Detta (även små mängder) kan störa funktionen för lambdasonden så den "ger" bränsleboxen oriktiga värden. Detta är inget ovanligt på äldre bilar med katalysator.
Volvo tror jag hade 3 olika 1,8 l motorer, men jag tror att GDI motorn var den enda som såldes i Sverige. Kan du bekräfta att det är den motorn?
Har en 2.4i motor och jag tror att det är som du säger att jag har en luft läckage för min bromsservo pump går konstant men visste inte att det skulle kunna påverka och har mer eller mindre bara ignorerat den men just nu är motorlampan släckt och den har slutat misstända vid kallstart så för tillfället är problemet löst :-) men ska nog kolla upp servopumpen
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]