Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1548133
Hej på er allihopa.
Detta är mitt första besök på något forum för bilar och dylikt och jag har en fråga som jag går bet på.

Vid besiktning av min S40 (årsmodell 11-2002) framkom förhöjda värden på följande.
2,0 motorn utan turbo som jag kan se det.

Besitningsvärden nedan med mätpunkt, värde [referens]

CO 0,7 [0,5]
CO 2500 varv 0,6 [0,3]
HC 321 [200]
Lambda 1,02 [0,96 - 1,04]

Olja och bränslefilter helt utbytt före besiktning 2023.
Avgassystem från kat och bakåt utbytt 2022.
Startar lite trögt så vill inte riktigt starta utan att ge lite gas vid start.

* En kille som jobbat med bilar i flera decennier säger han inte såg några läckor i avgassystemet.

* En annan kille med bilverkstad sa det läcker någonstans.
Han sa också att den misstände vid tomgång.

Motorn låter som om att den ruskar på sig ibland men inte hela tiden fast det hörs den inte går riktigt bra.

Jag har kört igenom ca 60 liter bensin och en hel flaska K-sprit därefter så det bör inte finnas någon sot som är lös i systemet då den stått i tre månader innan jag började köra med den.

Vad har ni för förslag för att få fason på den här bilen?
I vilken ända ska jag fortsätta härnäst?
#1548566
Har nu även bytt alla tändstift (vilket var på tiden).

Gjort fullständigt oljebyte från syntetolja till mineralolja och den som fyllde oljan sist hade fyllt upp den med mer än en (1) liter för mycket olja.
(Väldigt riskabelt tydligen då man utsätter packboxarna för för högt tryck och den även sprutar ut överflödet av olja över tändningskontrollerna ovanpå blocket.
Tur man har kompetenta vänner då det kunde slutat illa.)

Nu låter motorn mycket bättre, men visst finns flera saker som skulle behövas göras.
AC-kompressorn (i urkopplat läge) låter som ett vinande åbäke och den skulle behöva bytas.
Fick spännhjulet till multiremmen utbytt med och behöver säkerligen göra nått åt spännhjulet på kamremmen med men det är lite mer bök och påverkar inte avgasvärdena i sig.

Frågan är hur mycket stryk packningarna fått i motorn och om detta påverkar avgasvärdena.

Avgassystemet verkar i alla fall inte läcka men att tändningen varit negativt påverkad av både tändstiften och givarna är helt klart.
En av de två givarna till tändningen föll till och med ur så bilen tände bara på två cylindrar ett tag då kabeln var rätt nött in i kontakten till den ena givaren.
#1549806
Nu fått ned värdena till godkända. Det visade sig att jag fick byta ut anslutningskontakten till tändgivare B.
Samtidigt byttes spjällhuset och det servo som håller tomgångsläget.
Lite justeringar senare och fipplande med +-20 rpm så går motorn igång klockrent igen.

Beror ju på hur man ser på det, base[…]

Mahle kolfilter is da shit Köper gärn[…]

Forumdöden... Löste det själv. Var[…]

Medtrafikanter som tror att deras Yaris har ytterm[…]