Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kviste
#1547971
Tjenare gubbar och gummor,

Skulle byta yttre styrleder idag på min Volvo V40 2,0T -03 (B4204T3)

Noterade att de gamla var monterade med kulleden och bussningen på "ovansidan" av spindeln. Dvs att muttern som skulle dras var ner mot marken. På ALLA videos, oavsett bilmärke samt bildillustration i Haynes så sitter den på "undersida" av spindeln.

För att klargöra; tidigare monterad yttre styrled är kulleden (gummit) satt på ovansida av spindeln så muttern man drar åt är ner mot marken.

Notering; På ALLA videos oavsett bilmärke samt Haynes för min Volvo så sitter kulleden (gummit) på "undersida" av spindeln och muttern man drar åt pekar mot hjulhuset.

Min fråga, har något tidigare ljushuvud monterat den fel eller är det specifikt så här på just denna variant av Volvo?

Ny här och med att meka med bilar men allt måste bli rätt. Tack på förhand!
av Erik Å
#1547972
Hålet i spindeln är med all sannolikhet koniskt så det blir väldigt svårt att få i leden från fel sida.
Hoppsan.. går man in på volvopartswebstore och tittar i sprängskisserna så finns där båda varianterna. Verkar som de har bytt någonstans under resans gång :-/
Verkar som muttern var vänd nedåt t.o.m. my 2000 och sen hamnade den på översidan. Men jag litar inte till 100% på denna website, har snubblat på fel här och var. Det händer att Volvo köper icke helt identiska delar parallellt från två leverantörer, det där ska din Volvobutik ha koll på.

Gå in på den här sidan och kolla på artikel 21 respektive 21b (och håll ordning på left/right också :-) )

https://www.volvopartswebstore.com/show ... veLine=441
V40_styrled.JPG
V40_styrled.JPG (40.61 KiB) Visad 1940 gånger
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av kviste
#1547973
Du är en ängel, har länge letat efter sprängskisser till saker som dessa. Det måste betyda att mina yttre styrleder ska sitta som skissen ovan eftersom den är från -03. Blev lite fundersam när jag sett annat på nätet. Ska definitivt ta med mig detta i framtiden. Det visade sig att det var jag som var ljushövvet ;)

Tack återigen för snabbt svar, kung och skål!
av Erik Å
#1547975
Hoppas du såg brasklappen som jag la till ovan ;-) Säkrast är nog att ringa Volvo-butiken och dubbelkolla. Du kan ju alltid höra vad originaldelarna kostar där :-D
av kviste
#1547976
Om det är koniskt i spindeln så lär den bara passa från ett håll, vågar lite på det. Ang din brasklapp antar jag att du syftar på left och right. Detta hade jag kolla på, beställde identiska delar och där stod L och R på respektive styrled. Har en gröngöling fattat det rätt? ;-)
av Erik Å
#1547984
Ja det låter rimligt, beställer du samma som redan sitter där så bör det bli rätt.
Brasklappen var väl mer att datumet för övergången inte verkar stämma. Visst hade du varianten som Volvopartswebstore påstod användes t.o.m. årsmodell 2000 trots att du har en 2003..?
Skumt ;-) Skulle inte förvåna mig om Volvo har använt båda varianterna parallellt. Eller om Volvopartswebstore har rört ihop det hela

Räkna med att toe-inställningen sticker iväg även om du mäter upp längden på leden med skjutmått innan bytet.
Är man rädd om sina däck bör man göra en toe-inställning efteråt.
av kviste
#1547986
Jag kollade igenom alla årsmodeller och det var samma skiss på samtliga från 2000-2004, vågar tro att de ska sitta monterade som på bilden. Såg ett klipp på youtube där det såg likadant ut som på min nyligen.

Delarna jag beställde är från Meynes som ersättar mitt originalnummer, har hört att Volvos kan vara kass kvalitet så beställde lite dyrare. Gjorde dock en noggrann mätning av delarna innan demontering och de var identiska till alla mått och vinklar.

En hjulinställning är bokad då jag förväntade mig att det skulle bli snett, trots att jag markerade med penna, mätte med skjutmått, tumstock och räknade varv vid demontering. Det var lite snett vid provkörning som väntat. Däcken är helt nya och håller de gärna så, tack för omtanken!
Brainys V60

Oj! Såg inte bra ut vid batteripolen! :-/

Ok, då förstår jag. Tidigare mode[…]

Jag har en V60 2018 som inte varnar för att s[…]

Hej! Jag ligger just nu relativt långt i pl[…]