Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pepperonin72
#1521195
Hej! Har en Volvo S40-04 som stått sen i början på april - har startat upp den vid ett par tillfällen sen dess och låtit gå ett tag. Nu var det dock säkert ett par månader sen. Skall köra den på service imorgon, men när jag nu försökt ladda den och starta upp så märker jag att rattlåset aktiverats och går ej att få ur. Nyckeln går ej att vrida tillbaks till startläge och bilen är helt strömlös - har försökt detta med batteriladdaren påkopplad (som starthjälp). Kan således ej få ur nyckeln eller vrida ur rattlåset - ett sorts moment 22. Har provat att med millimeterprecision vrida/rucka på nyckel och ratt samtidigt utan resultat. Någon har nämnt att jag bör spruta in lite låsspray men det är ju svårt när nyckeln redan sitter där... Är det någon som kan ge tips på hur man kommer ur läget?

mvh Peppe
av Sigurd
#1521955
Ring till en (eller flera) Volvoverkstad och ställ frågor. Men lita inte helt på svaren.

Jag råkade ut för baklås när bilen stått en tid och batteriet laddats ur.
Se 21 augusti 2021 i detta forum.
Jag kunde inte komma in i bilen eftersom dörrarna gått i baklås och hade därför svårt att få upp motorhuven och ladda batteriet.
Lyft huven, koppla loss kabel till batteriet, ladda batteriet, sätt tillbaka kabeln.
Har du tur så släpper baklåsningen av rattlåset när strömmen kommer tillbaka.

Det som drar ström är väl tex tjuvlarm och "fjärrnyckelkontroll".
I viloläge drar bilelektroniken ca 30 mA så om bilen inte används under några veckor så kan batteriet vara urladdat.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]