Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rattnalle
#1520982
Hej
Airbaglampan lyser i min v40 03
Har läst lite i forumet om detta problemet och undrar vad man kan göra som inte kostar för mycket?
Kan man koppla bort systemet helt o hållet och vad säger besiktningen om detta?
Verkar ju som bara volvoverkstaden kan fixa problemet rätt för hutlöst betalt.

Mvh Gerry
av klacken
#1520990
Ta reda på varför den lyser med felkodsläsning först. Kan inte koppla bort det,inte godkänt
av GURR127
#1521037
Kolla under stolen, dra ut kablarna/använd kontaktspray.

Tror dock srs måste släckas med verktyg som vida dice eller liknande efter du dragit ut kontaktstycket
Användarvisningsbild
av lennarte
#1521038
rattnalle skrev:Verkar ju som bara volvoverkstaden kan fixa problemet rätt för hutlöst betalt.
SRS kan vara dyrt att laga. Tänk bara på när Bilprovningen började kolla detta. Det var många fina 940 som gick till skrot. Detta med SRS är inte så märkvärdigt, inte värre än att felsöka t.ex insprutningen. Dom gånger jag kommit i kontakt med fel på SRS har det varit dålig kontakt p.g.a fukt. Och "rattsnurran" förstås....
Men även dåligt batteri kan generera felkoder på en massa olika saker, även SRS.
av SnurreSprätt
#1521047
Till att börja med ska du läsa koder så man vet om det är ex "ett knä" i stolen problem eller "råttor någonstans bland kablar" som är orsaken till att lampan lyser.
Minns jag inte helt skit så läser Biltemas Volvo specifika läsare både SRS och andra grupper som div andra bommar, och kan även släcka koder inom aktuellt område. Lär även finnas många andra mindre verkstäder som kan läsa SRS och inte kosta lika mycket som Volvo kanske tar.
SRS system måste funka hos bilprovningen...Iom att du har en -03a så kommer läsning även göras.
av rattnalle
#1521313
Jag tackar för hjälpen kollade kontakterna under förarsätet och kopplade in en läsare som visade att inga fel fanns således kunde det återställas utan att kostat mig något

Gerry

Problemet här är att det är mycket […]

TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]

Finns mjukvara som låser haldexen hårt[…]