Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Råbäckarn
#1520924
:crying: Ett konstigt fenomen med bromsarna har uppstått. När bilen är igång så går pedalen i botten med lite bromsverkan längst ner. Provar jag utan att bilen är igång har jag full bromsverkan åtminstone på pedalen och den är stum. Har bytt ok bak, luftat systemet, bytt bromsvätska, ganska sörjigt i botten på behållaren. Om huvudcylinden läker i tätningar borde väl pedalen sjunka sakta även när bilen är avstängd. Någon som upplevt detta fenomen och hittat felet?
av Erik Å
#1520934
Är rätt säker på att precis detta symptom har diskuterats här förut, har du provat att söka på bromspedal sjunker eller nåt sånt? "tar långt ner" kanske :-) Inte lätt att hitta..
Användarvisningsbild
av lennarte
#1520974
Det kan vara "vanskligt" att på gamla bilar "lufta" med pedalen. Huvudcylindern kan "ta stryk". Att pedalen tar högt när motorn är avstängd beror på att bromsservon fungerar. Du har luft i systemet någonstans, kan komma in i huvudcylindern genom bakre tätningen (mot servon) om du luftar genom att pumpa på pedalen. Prova att lufta genom att trycksätta huvudcylindern istället. Kolla om det är lite blött under huvudcylindern i bakkant mot servon, det är ett tecken på att huvudcylindern läcker.
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med m[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]