Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Butchie
#1516089
Tjena. Ny här.
Fick förra året ärva en lågmilare S40 2.0T från mina föräldrar som tyvärr gått bort nu. En välomhändertagen bil. Tyvärr med lite rost under varje framskärm.

Köpt 2 nya skärmar och fått dessa lackerade och har nu fixat höger sida.

Men, nu när jag kör ser plötsligt att yttertemperaturmätaren visar fel på ca 20 grader. Så jag undrar vad som hänt? Vet ni vart denna sitter? Har jag råkat komma åt den? Jag lagade lite rost vid bakskärmen också och då tog jag bort innerskärmen i plast. Där bakom vid spiolern satt ett kontaktstycke. Vet inte vart kablarna ledde till men en sladd var skavd. Klippte av den slitna tråden, gjorde rent och skarvade ihop med en vattentät koppling.

Är detta yttertempmätaten som kabeln ledde till? Sitter den där bak?

Mvh Butchie
av Rådlös
#1516093
Jag skall inte "svära på" det, men Volvo brukar ha yttertempmätarna i backspeglarna. Om man känner och tittar på undersidan av backspegelkåpan kan man känna, och se, en liten "knopp". Som en mindre nitskalle ungefär. Kanske 5 mm i diameter.
Den ena sidan brukar gå till instrumentpanelen och den andra sidan går till motorstyrningen. Vilken som är vilken finns det långa trådar om här på forumet. Men gör så här: Blöt en Wettexduk, diskbänksduk, med så varmt vatten som du kan hålla i handen. Håll Wettexduken mot tempgivaren. Om panelinstrumentet reagerar då, så har du hittat rätt. Gör det inte det, så prova andra sidan.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1516096
Minns ej var de sitter men tror det va i fronten på dessa. Hur som, har ett mycket, mycket svagt minne av att min dåvarande S40 -00 visade fel yttertemperatur när luftmätaren i kupén va täckt av damm. Lite rengöring med tryckluft lite lätt löste det. Men är som sagt osäker på om det va riktigt så. Den sitter nära stereon mellan tre små avlånga små hål


Edit. Verkar sitta i fronten viewtopic.php?t=77002
av Butchie
#1516110
Kontaktade Volvo som skickade en skärmdump vart den sitter. Tydligen i fronten till vänster. Blir att kolla kablar. Sitter den bra till ska jag kolla den lokala skrothandlaren och plocka en därifrån.
av Rådlös
#1516115
Kablarna kan ju vara OK, men det kan vara tempgivaren som är trasig. En Termistor. Ett motstånd som ändrar Ohmvärde med temperaturen. Och för att göra det ännu svårare, det finns två sorter! Den ena minskar motståndet med ökande temperatur och den andra gör tvärtom, ökar motståndet med ökande temperatur. Jag vet inte vilket det är i den aktuella termistorn.
Kan vara bra att känna till om man felsöker och vill se en reaktion på t.ex den varma Wettexduken som jag beskrev tidigare.

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]