- tor 01 sep 2022, 07:25
#1510712
Hej,
Ger snart upp på min V40 som jag inte får till, hade jag inte varit så tjurig borde jag nog ha parkerat bilen i skogen för länge sen och kastat nycklarna...
Har försökt läsa alla forum och felsöka delarna som andra haft problem med.
Problemet jag har är följande:
Om jag idag startar bilen när det är sommar/höst och låter den stå på tomgång så startar den fint och går fint tills motorn når ca 45-55 grader. Kring 45-55 grader tvärdör den oftast och är nästan omöjlig att få igång, brukar gå att få att starta om man trampar full gas och försöker några gånger. Oftast kan man höra att den försöker tända till just i början när man drar startmotorn, sällan någon ide att fortsätta nöta startmotorn utan bara vrida av tändningen och göra ett nytt försök.
Om man mot förmodan lyckas få igång den så måste man hålla bra med gas för kommer man ner i för låga varv så dör den igen. Och verkar också som att den bluddrar när man kommer ner i varv, det ryker som satan från avgasröret. Ibland kan man få den att gå på tomgång vid denna temperatur utan att gasa men då ligger varven väldigt lågt, nästan som att motorn kan dö närsomhelst. Och om den mot förmodan dör så är de tufft att få igång den igen.
När motortempen börjar närma sig 70 grader så börjar den gå fint igen och allt är frid och fröjd. Går att stänga av den och starta, kanske att den är lite, lite, lite mer svårtstartad när den är varm än kall men högst marginellt. Den startar iallafall.
Om man sen åker och handlar, parkerar bilen och låter den stå en stund medans man handlar kan de åter igen vara hopplöst att få den att starta om den inte får svalna av ordentligt.
Kan också nämna att på vintern, -5 grader eller kallare, så lyser inga motorlampor på instrumentpanelen. När man ser kör iväg och hunnit köra några kilometer så brukar bilen rycka till lite och lambda lampan tänds. Efter att bilen ryckt till så börjar den gå bra igen. Vid temperaturen vi har just nu, varmare ute, så lyser lambda lampan hela tiden.
Dessa modeller har nå special gränsnit för att läsa av felkoderna. Idag är det lätt att vara efterklok, borde ha åkt in på verkstan och läst ut dessa från första början. Om ingen vet vilken pryl jag ska prova byta, mäta, etc i detta läge får jag nog se om jag kan få ut felkoderna. Ingen som råkar ha en läsare i Luleå, eller vet en verkstad som är bra att ha att göra med i dessa trakter?
Saker som är bytta: Kamaxelgivare, bränslepump, bränslefilter, bakre lambda, difftryckgivare, tempgivare insug, tändstift.
När jag ändå skriver här, fick backning på bromsarna fram. Behöver man något verktyg för att byta bromsklossarna fram, kanske finns på biltema?
Uppgiven Volvo ägare.
/Henrik
Ger snart upp på min V40 som jag inte får till, hade jag inte varit så tjurig borde jag nog ha parkerat bilen i skogen för länge sen och kastat nycklarna...
Har försökt läsa alla forum och felsöka delarna som andra haft problem med.
Problemet jag har är följande:
Om jag idag startar bilen när det är sommar/höst och låter den stå på tomgång så startar den fint och går fint tills motorn når ca 45-55 grader. Kring 45-55 grader tvärdör den oftast och är nästan omöjlig att få igång, brukar gå att få att starta om man trampar full gas och försöker några gånger. Oftast kan man höra att den försöker tända till just i början när man drar startmotorn, sällan någon ide att fortsätta nöta startmotorn utan bara vrida av tändningen och göra ett nytt försök.
Om man mot förmodan lyckas få igång den så måste man hålla bra med gas för kommer man ner i för låga varv så dör den igen. Och verkar också som att den bluddrar när man kommer ner i varv, det ryker som satan från avgasröret. Ibland kan man få den att gå på tomgång vid denna temperatur utan att gasa men då ligger varven väldigt lågt, nästan som att motorn kan dö närsomhelst. Och om den mot förmodan dör så är de tufft att få igång den igen.
När motortempen börjar närma sig 70 grader så börjar den gå fint igen och allt är frid och fröjd. Går att stänga av den och starta, kanske att den är lite, lite, lite mer svårtstartad när den är varm än kall men högst marginellt. Den startar iallafall.
Om man sen åker och handlar, parkerar bilen och låter den stå en stund medans man handlar kan de åter igen vara hopplöst att få den att starta om den inte får svalna av ordentligt.
Kan också nämna att på vintern, -5 grader eller kallare, så lyser inga motorlampor på instrumentpanelen. När man ser kör iväg och hunnit köra några kilometer så brukar bilen rycka till lite och lambda lampan tänds. Efter att bilen ryckt till så börjar den gå bra igen. Vid temperaturen vi har just nu, varmare ute, så lyser lambda lampan hela tiden.
Dessa modeller har nå special gränsnit för att läsa av felkoderna. Idag är det lätt att vara efterklok, borde ha åkt in på verkstan och läst ut dessa från första början. Om ingen vet vilken pryl jag ska prova byta, mäta, etc i detta läge får jag nog se om jag kan få ut felkoderna. Ingen som råkar ha en läsare i Luleå, eller vet en verkstad som är bra att ha att göra med i dessa trakter?
Saker som är bytta: Kamaxelgivare, bränslepump, bränslefilter, bakre lambda, difftryckgivare, tempgivare insug, tändstift.
När jag ändå skriver här, fick backning på bromsarna fram. Behöver man något verktyg för att byta bromsklossarna fram, kanske finns på biltema?
Uppgiven Volvo ägare.
/Henrik