Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mfor
#1507543
Hej,
Ny till detta forum men behöver lite råd från folk som kan mer om detta än jag tack.
Har en Volvo S 40 som är tolv år gammal, i gott skick och inte används och till många längre körningar utan endast för kortare pendling till jobbet för det mesta. Regelbunden service och underhåll. Luftkonditioneringen slutade fungera och då jag hade samma problem tidigare, när jag bodde i England och hade exakt samma bil trodde jag att det var samma problem. Det vill säga att det var en patron av något slag som behövde bytas ut vilket gjordes på en verkstad för en inte alltför dyr penning.
Nu har jag dock fått en offert från Bilia som säger att kompressorn behöver bytas ut och det ska kosta 11 000. Detta låter orimligt dyrt. Kan det stämma eller ska man skaffa en second opinion?
Tack på förhand!
av Rådlös
#1507664
Reparationer och service på AC och tillhörande delar är dyrt!
Någon liten pryl kanske kan vara förhållandevis billig men om det nu, som i ditt fall handlar om kompressorn så är det dyrt. Och livslängden på AC motsvarar många gånger inte livslängden på bilen.
Du kanske inte känner till det, men här i vårt land är det bara certifierade verkstäder som skall jobba med AC-anläggningar. Visst, det finns duktiga hemmamekar som kan sådant också, men ta en sådan sak som garantier och köptrygghet om det skulle uppstå någon tvist. Och begagnade delar är just begagnade. Dom är troligen lika slitna som din nu aktuella kompressor.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1507668
Kolla med en firma som sysslar med just AC. Problemet med AC är att om bilen börjar bli till åren så är risken att nästa svagaste länk i kedjan går sönder om man lagar små delar, därav så brukar auktoriserade firmor gärna vilja göra större ingrepp för att slippa få klagande kunder. Vanligt fel på S40/V50 är annars läckande kondensor då den sitter utsatt till.
av 10e12
#1549897
Har letat efter AC-pump själv men just på S40 verkar den vara en mycket svag länk.
De tillverkas inte längre och får du tag i en begagnad kanske den inte rent av passar även om årsmodellerna ska stämma överens.
De lär visst ha bytt mellan åren och den där eländiga elektromagnetiska kopplingslamellen verkar vara en mycket stor bov i dramat.
Själv har jag funderat på att helt sonika bygga ett rotationshjul då min AC-komp nu gnisslar olovligt mycket trots lagerbyte för lamellen ligger tydligen an ändå.

Skruvat.se kanske har nåt men räkna med att det inte är det lättaste att hitta rätt i den här djungeln.
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]