Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JessicaBB
#1496941
Jag har en Volvo V40 -03 som tänder bromsljuset både under färd (säkert irriterande för bakomvarande bilister) men framför allt när den står parkerad. Den kan tända bromsljuset strax efter eller flera timmar efter att bilen parkerats och när det händer och man inte upptäcker det så blir ju resultatet ett urladdat batteri. Inte så roligt att t ex gå på bio och komma tillbaka till en död bil.
Bromsljuskontakten är bytt, men detta har inte löst problemet.

Är det någon som har förslag på vad problemet kan bero på?
av LottaGroning
#1497080
Det finns ett litet spel mellan pedalens viloläge och att bromsarna börjar "ta". Det avståndet ska pedalen kunna röra sig innan kontakten tänder brljuset. Om man pumpar pedalen flera gånger med motorn avstängd "försvinner" det spelet, då får man starta motorn så att spelet kommer tillbaka.
#1497229
Ooops jag har glömt att fråga om bilen har dragkrok. Om den har det kan felet finnas i dragkontakten pga fukt och oxid. Händer det oftare vid regnväder eller efter bilen tvättats ? Då är det sannolikt dragkontakten som felar.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]