Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kimli
#1489190
Hej, har en v40 2.0t-04 som knackar enbart på tomgång när den kommit upp i arbetstemp.
Knackandet följer ej varvtalet och innan den kommit upp i temp är den tyst och fin.
Går som den ska i övrigt också.
Känns som vevlager , men tänkte om någon har någon idé på om de skulle kunna vara något annat eller har haft liknande problem och hur ni isåfall har löst det.
Tack på förhand.
#1489200
Har du kollat samt känt på alla grenrörsbultar? Inspektera och se så att alla sitter kvar. Pröva dra åt dessa lite också.
Om det inte är det så hur har oljebytena skötts? När byttes olja och filter senast och vilken olja används?
av Kimli
#1489202
Får kika på grenrörsbultarna, men de borde vell låta hela tiden då ? Inte bara när den kommit upp i arbetstemp.
Oljan är bytt vid 22000 , har i nuläget gått 23000 .
Såg dock på kvittot att dom använt 15w40 , vilket känns lite konstigt. Var inte i min ägo då.
av Kimli
#1489219
Då borde de ju inte ha med oljan att göra iaf.
Men tycker de är märkligt att den bara knackar på tomgång , tänker att de kanske har något med oljetrycket att göra. Räcker att jag gasar pytte lite så blir den tyst.
#1489242
Kan ju vara vvt-drevet som håller på att ge upp. Har du lyssnat och försökt lokalisera vart ljudet kommer ifrån? Om oljetrycket vore dåligt så borde oljelampan lysa/blinka.
Testa dra ur kontakten till vvt-solenioden när bilen står på tomgång. Blir den tyst då så är det vvt som är felet.
av GURR127
#1489480
Har samma bil samt motor. Dock när jag trycker ner kopplingen så blir det tyst.

Är det denna man ska koppla ur på tomgång för att testa?
Bilagor
Screenshot_20220220-105723~2.jpg
Screenshot_20220220-105723~2.jpg (239.77 KiB) Visad 6314 gånger
av GURR127
#1489519
Det har varit så i 2år nu att bilen "tickar" vid start men växellåda fungerar perfekt, har även bytt oljan i lådan.

Det är ganska stort jobb att byta urtrampningslager va? Byter man något mer?

Bilen har rullat 17800mil, tänkte nog köra bilen i 5år till.

Behövs det bytas eller kan man köra tills det går sönder?
#1533917
Hej, jag har exakt samma fel på min v40 2.0T. Det är inget missljud från motorn förens den kommit upp i arbetstemp och står på tomgång, så fort man ger lite gas försvinner ljudet helt.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]