Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1488618
Tacksam för hjälp att lösa detta pussel.

Bilen det gäller är en Volvo V40 2.0T årsmodell 2002.

Det började med spontant och abrupt att jag märkte att när bilen stod varm på tomgången att tomgången plötsligt började gå lite ojämn och gå ned och pendla från ca 800rpm till ca 500rpm sedan tillbaka. Sedan efter ca 5mil efter det tändes motorlampan. Detta hände bara när bilen var varm och inte när den var kall. Det har hänt 3gånger att bilen har lagt av på tomgången av sig självt då den tappat varven fullständigt. Kan tycka den drar lite mera bensin men knappt märkbart. Den går annars som vanligt och även när den gasas på, inget indikerar på att det är exempelvis tändspolarna. Det har nyligen strax före detta av verkstad gjorts ett kamremsbyte och den har kollats att den sitter som den ska och även VVT-drevet inte glappar att den kamremmen kuggat över eller liknande.

Första felkoderna var när jag läste av dom med Torque Pro och en ELM327-Mini OBD2 mätare:
P0015: "B" Camshaft position - Timing Over-Retarded (Bank1)
P0171: System too Lean (Bank1)


Efter dessa felkoder så har det på verkstad bytts och felsökts följande delar:
1. Luftmassamätare
2. Solenoiden/Kamställningsventilen
3. Bytt motorolja
4. Felsökt alla vakuumslangar där inga fel hittades
5. Kollat skick på bensinfilter som ser bra ut.

Efter allt detta så släckte verkstaden felkoderna men felkoderna kom sedan tillbaka efter ca 10-15mil mitt under användandet av ett släp där denna bil användes för ett större fyllt släp på en resa på ca 70mil och då för första gången kom dessa följande felkoder som inte tidigare varit där. Dessa felkoder har uppkommit för första gången och efter ca 100mil efter de andra två initiala felkoderna. Under denna längre körning så la bilen av två gånger på tomgången vilket tidigare inte hänt samt fick jag följande felkoder kompletterat med de två föregående felkoderna någon gång under denna resa på ca 70mil.

P057: Idle Control System RPM Higher Than Expected
P1600: [Volvo] Throttle unit, internal fault.


Så det är nu totalt 4st felkoder som är aktiva och som inte släckts av sig självt eller av verkstad.

Jag är tacksam för alla förslag och vetskap om vad detta kan vara då jag är i behov av bilen om 7dagar för en kommande längre resa och undrar även om jag skall köra på dessa koder eller inte?

Tacksam för svar.
#1488680
Visar tempgivaren rätt temp? Alltså mätaren står i botten när bilen är kall och i mitten efter ca 10-15min körning? Jag känner spontant att gör rent tomgångsmotorn och byt tps:en ( gasspjällets givare) Efter att tps:en är bytt kan bilen gå illa första sekunderna/minuten. Varvet dalar upp och ner, men det är normalt för den ställer in sig. Låt den stå på tomgång bara tills den stabiliserar sig.
#1488740
.
Senast redigerad av 1 VolvoV402002, redigerad totalt 0 gånger.
#1488741
sweddan skrev: tis 15 feb 2022, 11:41 Visar tempgivaren rätt temp? Alltså mätaren står i botten när bilen är kall och i mitten efter ca 10-15min körning? Jag känner spontant att gör rent tomgångsmotorn och byt tps:en ( gasspjällets givare) Efter att tps:en är bytt kan bilen gå illa första sekunderna/minuten. Varvet dalar upp och ner, men det är normalt för den ställer in sig. Låt den stå på tomgång bara tills den stabiliserar sig.
Tack för ditt svar och det är något jag absolut skall kolla. Den visar rätt temp på alla sätt och inget konstigt märks av och den går som den ska förutom att tomgången ibland går upp och ned när den är varm och dessa 4st felkoder då självklart. Försökte hitta en TPS på bildesbasen men hittar inget där. Har du någon länk till denna del för denna bil?

Tänker du att att alla dessa felkoder kan vara larm specifikt för denna tps-givare?

Kan jag fortsätta köra med bilen på dessa 4st felkoder tycker du?

Tacksam för svar
#1488792
Svårt att veta exakt, men tpsen kan vara ett av problemen. Hittade en tps här: https://www.autodoc.se/era/14554201?gsh ... 6wEALw_wcB

Angående felkod P0015: "B" Camshaft position - Timing Over-Retarded (Bank1) Togs denna bort samt rengjordes/smörjdes? Om inte annat är det en sak jag skulle göra samt kolla dess funktion.

Jag personligen skulle köra bilen med dessa fel. En sak man kan testa är att dra ur kontakten till vvt solenoiden och se om den beter sig bättre. Felkod/motorlampa lyser dock då, men den bör släckas efter ett tag med kontakten i igen om man inte kan radera felkoden själv.
#1488869
sweddan skrev: tis 15 feb 2022, 23:27
Angående felkod P0015: "B" Camshaft position - Timing Over-Retarded (Bank1) Togs denna bort samt rengjordes/smörjdes? Om inte annat är det en sak jag skulle göra samt kolla dess funktion.
Tack för dina svar och länken du delade. Jag kommer att beställa denna del och även testa sen dra ut givaren för vvt.

Vad specifikt menade du enligt föregående vad som togs bort, rengjordes/smörjdes och som jag kan kolla funktionen för? Vilken del syftar du på exakt där så det inte blir fel.

Sidofråga: Då kamremsbyte gjordes ca 70mil innan tomgångsproblemet uppstod. Skulle detta kunna vara relaterat till kamremmen eller är det bara att utesluta?
#1488876
Jag syftade på vvt solenoiden, men skulle göra rent både den samt tomgångsmotorn. Här är en bra länk till tomgångsmotorn: https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... hp?t=41823

Här är även en video på vvt-solenoiden:


Nu gör inte jag som videon visar, men man får ett hum om hur den fungerar iaf.

Att problemen uppstod efter kamremsbytet är ju lite märkligt kan jag tycka. Funderar på om vvt-drevet skulle ha hamnat tokigt, men vet inte riktigt om den skulle bete sig så här pga av detta.
Man ska inte behöva nolla vvt-drevet på S/V40 säger dem, men jag har alltid gjort det iallafall och aldrig haft problem efter kamremsbyten. Jag hade nog kollat kamremmen själv samt alla markeringar för att se att den verkligen sitter rätt.
#1488953
sweddan skrev: ons 16 feb 2022, 19:04 Jag syftade på vvt solenoiden, men skulle göra rent både den samt tomgångsmotorn. Här är en bra länk till tomgångsmotorn: https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... hp?t=41823

Här är även en video på vvt-solenoiden:


Nu gör inte jag som videon visar, men man får ett hum om hur den fungerar iaf.

Att problemen uppstod efter kamremsbytet är ju lite märkligt kan jag tycka. Funderar på om vvt-drevet skulle ha hamnat tokigt, men vet inte riktigt om den skulle bete sig så här pga av detta.
Man ska inte behöva nolla vvt-drevet på S/V40 säger dem, men jag har alltid gjort det iallafall och aldrig haft problem efter kamremsbyten. Jag hade nog kollat kamremmen själv samt alla markeringar för att se att den verkligen sitter rätt.
Tack för dina svar och länkar du ger. Lite frågor kring det.

Vart exakt sitter gasspjälls-givaren?

Vad kan hända om VVT-drevet inte är "nollat" och man kör med det?

Vi bytte VVT-givaren/"kamställningsventilen" som jag köpte på bildelsbasen men rengjorde/smörjde den aldrig utan bara installerade den men motorlampan tändes efter ca 10mil igen. Hur skulle du persoligen göra rent VVT-givaren till skillnad mot han i videon?

Vet du vart man kan hitta en ny packning för denna bil till tomgångsmotorn när man skall ta bort och göra rent den?

Kan man använda bromsrengöring för att rengöra, tomgångsmotorn, gaspjäll och VVT-givaren?

Tacksam för svar
#1489020
Tps:en/spjällägesgivaren sitter på spjällhuset. På undersidan kan man säga. Hela huset tas bort och så skruvas den gamla ut och den nya i. Även där kan en ny packning behövas. Jag har dock aldrig bytt packningar på mina S/V40 för dem har alltid lyckats vara hela och gått att återanvända. Till tomgångsmotor, spjäll samt vvt. Ingen garanti dock och jag vet inte exakt var man kan hitta nya packningar nu för tiden. Kanske måste beställas från Volvo.

Jag TROR att det inte händer så mycket om något alls om inte vvt-nollas, iallafall på v40.

Om vvt-solenoiden är bytt så verkar det ju otroligt om båda skulle fela. Frågan är om det är någon vajsing med kablarna/kontakten till den? Vad för motorolja används?

Jag brukar göra rent det mesta med bromsrengöring :-o Det är ju det bästa som finns :-D Det man får vara noga med är att smörja sen när allt är rengjort bara. Jag har smörjt tomgångsmotorer med lite WD40 och vvt-solenoid med lite motorolja. Dränk dem inte i det utan använd "lite lagom".
1234.jpg
1234.jpg (49.65 KiB) Visad 5076 gånger
123.jpg
123.jpg (540.14 KiB) Visad 5076 gånger
#1490506
Förlåt för sent svar men det har varit en omfattandes flytt. Tack för dina svar det tillför till ett större syfte och G-d genom den enda sanna Jesus enligt Bibeln (ej kyrkans och popkulturens falska Jesus som är antikrist) ser allt och ditt hjärta. Jag är tacksam våra vägar delades. Du har en gåva och drivkraft att genuint hjälpa och vänd dig till G-d med den.

Denna värld är en lögn som andligt regeras genom satan.

Bara G-d är god och etymologin av "bästa" är besten/satan.

Jag vill med etta ge något tillbaka för din hjälp. Avfärda inte dessa ord utan det kommer en tid väldigt snart där allt kommer visa sig mer än vad det redan gjort så lägg detta på minnet. Vi är i slutet av den sista tiden. Lögnen "Corona" den esoteriska föreningen av sol och måndyrkan är en religion och kommer att vara mattan för den nya världsordningen som sker nu inför slutet av den sista tiden. Finns bara två val i detta liv och alla kommer dömas därefter.

Tack igen för din hjälp.

Läs mer här:
http://coronasmittarinte.com/
Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&[…]

Hej har fått upp motorsystem service erfordr[…]

Den eviga däcksfrågan

Om du tar bort spacers blir det ju ännu v&aum[…]