- tis 01 feb 2022, 20:18
#1486801
Övningskörningsbilen, S40 1,8 2003, går orent på tomgång och upp till ~1000rpm. Ibland om den får gå länge på tomgång tänds MIL med felkoderna:
P301 Cyliner 1 Misfire (Current)
P302 Cyliner 2 Misfire (Current)
P303 Cyliner 3 Misfire (Current)
P304 Cyliner 4 Misfire (Current)
Dessa felkoderna kan även ses vid utläsning trots att MIL inte tänds, dock med status pending.
Vid kallstart går varvet upp som brukligt för att kort därefter snabbt falla ner till 1100rpm och man får slira lite på kopplingen för att bilen inte ska dö när man ska iväg. Vid kökörning kan bilen även bli hoppig då motorvarvtalet går ner runt 1100rpm, detta sker även varm. På tomgång vibrerar även bilen mer än normnalt.
Följande är gjort:
-Nya tändspolar, tändkablar och tändstift
-Bytt sprucken slang mellan tomgångsmotor och insug(?)
-Rengjort, flera gånger, tomgångsmotor och gasspjäll
Efter första rengöringen av tomgångsmotorn gick bilen bra i några dagar för att sedan bli som tidigare.
Finns det något i tändväg före tändspolarna som kan spöka?
Kan det vara tomgångsmotorn som är dålig?
P301 Cyliner 1 Misfire (Current)
P302 Cyliner 2 Misfire (Current)
P303 Cyliner 3 Misfire (Current)
P304 Cyliner 4 Misfire (Current)
Dessa felkoderna kan även ses vid utläsning trots att MIL inte tänds, dock med status pending.
Vid kallstart går varvet upp som brukligt för att kort därefter snabbt falla ner till 1100rpm och man får slira lite på kopplingen för att bilen inte ska dö när man ska iväg. Vid kökörning kan bilen även bli hoppig då motorvarvtalet går ner runt 1100rpm, detta sker även varm. På tomgång vibrerar även bilen mer än normnalt.
Följande är gjort:
-Nya tändspolar, tändkablar och tändstift
-Bytt sprucken slang mellan tomgångsmotor och insug(?)
-Rengjort, flera gånger, tomgångsmotor och gasspjäll
Efter första rengöringen av tomgångsmotorn gick bilen bra i några dagar för att sedan bli som tidigare.
Finns det något i tändväg före tändspolarna som kan spöka?
Kan det vara tomgångsmotorn som är dålig?