Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1482447
klacken skrev:Tveksam, tycker det är för mycket olja för att vara ventilation, är ju olja överallt. Har du kollat så det inte är olja från servon? Om det kom efter rembyte är ju den enda som berörs.
Det är motorolja, av allt att döma. Servooljan är röd, fläckarna på vindrutan var lätt att identifiera som motorolja, blir guldbrunt på pappret när man torkar upp det, precis samma färg som när man gör rent oljestickan.

Tror du det skulle bli ett övertryck i vevhuset om det sprungit läck vid kamremmen? Den spontana reaktionen från en annan mekaniker jag frågade var att ”klart som fan han har gjort bort sig vid kamremsbytet”. Det som talar emot att det är i så fall att jag kört nästan 100 mil sen bytet.
#1482461
klacken skrev:Är ju inget som kan börja läcka vid ett kamremsbyte men om han fått remmen någon kugg fel kan det väl bli övertryck i vevhuset men då borde nog bilen gå sämre också
Sämre har den gått i den bemärkelsen att den inte haft samma kraft de senaste två dagarna, ungefär samtidigt som jag tyckte den drack mer. Jag hade dock nyligen varit med om en slumpmässig fordonskontroll och var konstigt nog inte alls lika tung om högerfoten efter det, så jag har inte tryckt på alls på samma sätt. Sen är det också så att dagen innan (Tror jag, minnet sviker) jag först märkte ökad förbrukning hade den eventuellt åkt väldigt fort för första gången efter en kraftig acceleration, så något kanske gick åt skogen då... Sen har jag för mig att det finns någon packning vid kamaxeln som kan gå åt helvetet men jag kan mycket väl ha fel där.
#1482469
Ska finnas något som kan börja läcka så att kamremmen blir dränkt i olja och att det är sen den som vispar runt det överallt. Då måste även den bytas... mekanikern som gjorde bytet sa att nää är det så att den fått olja på sig i ditt fall så räcker det att tvätta den lite för den är ny så då klarar det sig,..
#1482481
Jo det finns packning på kamaxeln som kan börja läcka och då kan det vispa runt en del,inget som brukar hända med dom milen du har men inte omöjligt. Ta loss kåpan så ser du om det är där det läcker. Men den skulle ju inte gå sämre för det så är ju något annat som är fel också,möjligt att remmen är en kugg fel. Att återanvända en oljig rem är inget jag skulle göra.
#1482502
klacken skrev:Jo det finns packning på kamaxeln som kan börja läcka och då kan det vispa runt en del,inget som brukar hända med dom milen du har men inte omöjligt. Ta loss kåpan så ser du om det är där det läcker. Men den skulle ju inte gå sämre för det så är ju något annat som är fel också,möjligt att remmen är en kugg fel. Att återanvända en oljig rem är inget jag skulle göra.
Jag tänker också att täppt vevhusventil inte borde hända med 11.500 mil eftersom man normalt gör rent den vid 16k mil. Men ja jag ska skruva loss kåpan och kika, snöar som fan nu dock.
#1482576
klacken skrev: fre 07 jan 2022, 22:57 Är ju inget som kan börja läcka vid ett kamremsbyte men om han fått remmen någon kugg fel kan det väl bli övertryck i vevhuset men då borde nog bilen gå sämre också
Mig veterligt är det bara gasläckaget förbi kompressionsringarna på kolvarna som skapar övertryck i vevhuset. Vevhusventilationen ska kunna hantera ett visst läckage med blir det för stort så hinner den förstås inte med.
Och är ventilationen igensatt så kan den förstås inte hantera ens "normalt" läckage och det blir övertryck som kan trycka ur oljestickan plus förstöra tätningarna vid kamaxlar och vevaxel.

Jag brukar kolla (på V70 mk1 / B5244S2) genom att lossa vevhusvent-slangen där den ansluter på luftslangen mellan luftfilterburken och spjällhuset. Man ska kunna blåsa någorlunda obehindrat genom ventilationsslangen när man tar av locket på oljepåfyllningen. Typ tömma lungorna på 2-3 sekunder utan att behöva ta i så man blir blå :P
Och med oljepåfyllningslocket monterat ska det bli totalt stopp.. Annars är någon slang sprucken.

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]