Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1482220
Hejsan, mitt första inlägg här efter att ha varit stolt Volvoägare i hela 3 veckor. På den tiden har jag hunnit köra hela 400 mil och bilen har gått som en klocka sen jag bytte tändstiften efter misständningad vid gaspådrag. Detta gjordes dagen efter inköp.

För en vecka sedan lämnade jag in den för byte av kamremssats. Killen som bytte sa att han var förvånad över hur torr och fint det var i motorn och att den läckte absolut ingen olja. Tack för info och jag åkte iväg nöjd. Till igår. Tyckte bilen drack mer än vanligt, gjort i två dagar. När jag kollade under huven upptäckte jag många små oljestänk som sprutat på motorns högra sida sett från färdriktningen. Körde hem, och upptäckte hemma att det stänkt upp på vindrutan och torkarna. Man ser små stänk från oljestickan och även från oljepåfyllnadslocket, men är ju såklart rädd att något blivit fel vid kamremsbytet. Vad tror ni? Garantijobb? Eller har jag kört sönder bilen med min blyfot?

Den har som sagt bara gått 11k mil och är mycket välskött, fullservad, nu senast i juni förra året. Dock tändes servicelampan igår, kanske tyder på igensatt vevhusventilation?

Grejen är att det verkar vara övertryck i vevhuset, blåser rejält från oljehålet när motorn går på tomgång och man ser hur oljan på gallret skvalpar och dallrar av vinddraget. Som jag förstår det ska det vara sug där?

Nästa grej är oljestickan. Den har likadana markeringar på båda sidor. Dock är oljenivån på ena sidan av stickan långt över Max, men på andra sidan är stickan torr från mellan sträcken och uppåt. Hur kan det ens bli så?

Mycket tacksam för svar och god fortsättning.
Senast redigerad av 3 Johanmedv40mög, redigerad totalt 0 gång.
#1482226
Bilder
Bilagor
4B6E52C5-B3E9-484B-8731-8C70113ED833.jpeg
4B6E52C5-B3E9-484B-8731-8C70113ED833.jpeg (2.7 MiB) Visad 4396 gånger
CD526FCD-05E8-4C69-A550-8EF7B2E9DD47.jpeg
CD526FCD-05E8-4C69-A550-8EF7B2E9DD47.jpeg (2.51 MiB) Visad 4396 gånger
E09EC610-6223-48F0-9111-AF0D7FF4A0C1.jpeg
E09EC610-6223-48F0-9111-AF0D7FF4A0C1.jpeg (3.1 MiB) Visad 4396 gånger
26BC23F1-03A5-4058-87A9-AF77A0897DBC.jpeg
26BC23F1-03A5-4058-87A9-AF77A0897DBC.jpeg (2.78 MiB) Visad 4396 gånger
AC4A371A-F503-44BA-A0C8-1AF01A0E6C62.jpeg
AC4A371A-F503-44BA-A0C8-1AF01A0E6C62.jpeg (2.57 MiB) Visad 4396 gånger
91646AD6-72A0-4BDA-98FD-D6888345874C.jpeg
91646AD6-72A0-4BDA-98FD-D6888345874C.jpeg (3.14 MiB) Visad 4396 gånger
#1482314
Har samma verkstad också bytt olja? Är det så mycket som på stickan på första bilden är det ju orsaken men borde ju nog få samma nivå på båda sidor om du kollar flera gånger och torkar av mellan varje gång,kan samlas olja i röret och då kan det visa olika. Borde ju gå att se varifrån det kommer när du har igång motorn
#1482330
klacken skrev:Har samma verkstad också bytt olja? Är det så mycket som på stickan på första bilden är det ju orsaken men borde ju nog få samma nivå på båda sidor om du kollar flera gånger och torkar av mellan varje gång,kan samlas olja i röret och då kan det visa olika. Borde ju gå att se varifrån det kommer när du har igång motorn
Mig veterligen fylldes det ingen olja. Har kollat rätt många gånger, både med kall och varm motor men det visar samma. Man tycker ju också att det är märkligt att det visade sig först igår om det nu är för mycket olja i bilen. Ska ringa verstaden idag men det är ju klämdag så det får säkert vänta till måndag...
Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]

Kan det vara vevaxelgivaren som gett upp?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]

Leasing bildäck

Bilen är ju returnerad med vinterdäcken […]