- tor 06 jan 2022, 19:19
#1482220
Hejsan, mitt första inlägg här efter att ha varit stolt Volvoägare i hela 3 veckor. På den tiden har jag hunnit köra hela 400 mil och bilen har gått som en klocka sen jag bytte tändstiften efter misständningad vid gaspådrag. Detta gjordes dagen efter inköp.
För en vecka sedan lämnade jag in den för byte av kamremssats. Killen som bytte sa att han var förvånad över hur torr och fint det var i motorn och att den läckte absolut ingen olja. Tack för info och jag åkte iväg nöjd. Till igår. Tyckte bilen drack mer än vanligt, gjort i två dagar. När jag kollade under huven upptäckte jag många små oljestänk som sprutat på motorns högra sida sett från färdriktningen. Körde hem, och upptäckte hemma att det stänkt upp på vindrutan och torkarna. Man ser små stänk från oljestickan och även från oljepåfyllnadslocket, men är ju såklart rädd att något blivit fel vid kamremsbytet. Vad tror ni? Garantijobb? Eller har jag kört sönder bilen med min blyfot?
Den har som sagt bara gått 11k mil och är mycket välskött, fullservad, nu senast i juni förra året. Dock tändes servicelampan igår, kanske tyder på igensatt vevhusventilation?
Grejen är att det verkar vara övertryck i vevhuset, blåser rejält från oljehålet när motorn går på tomgång och man ser hur oljan på gallret skvalpar och dallrar av vinddraget. Som jag förstår det ska det vara sug där?
Nästa grej är oljestickan. Den har likadana markeringar på båda sidor. Dock är oljenivån på ena sidan av stickan långt över Max, men på andra sidan är stickan torr från mellan sträcken och uppåt. Hur kan det ens bli så?
Mycket tacksam för svar och god fortsättning.
För en vecka sedan lämnade jag in den för byte av kamremssats. Killen som bytte sa att han var förvånad över hur torr och fint det var i motorn och att den läckte absolut ingen olja. Tack för info och jag åkte iväg nöjd. Till igår. Tyckte bilen drack mer än vanligt, gjort i två dagar. När jag kollade under huven upptäckte jag många små oljestänk som sprutat på motorns högra sida sett från färdriktningen. Körde hem, och upptäckte hemma att det stänkt upp på vindrutan och torkarna. Man ser små stänk från oljestickan och även från oljepåfyllnadslocket, men är ju såklart rädd att något blivit fel vid kamremsbytet. Vad tror ni? Garantijobb? Eller har jag kört sönder bilen med min blyfot?
Den har som sagt bara gått 11k mil och är mycket välskött, fullservad, nu senast i juni förra året. Dock tändes servicelampan igår, kanske tyder på igensatt vevhusventilation?
Grejen är att det verkar vara övertryck i vevhuset, blåser rejält från oljehålet när motorn går på tomgång och man ser hur oljan på gallret skvalpar och dallrar av vinddraget. Som jag förstår det ska det vara sug där?
Nästa grej är oljestickan. Den har likadana markeringar på båda sidor. Dock är oljenivån på ena sidan av stickan långt över Max, men på andra sidan är stickan torr från mellan sträcken och uppåt. Hur kan det ens bli så?
Mycket tacksam för svar och god fortsättning.
Senast redigerad av 3 Johanmedv40mög, redigerad totalt 0 gång.