Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hejhopp123
#1473322
Hej!

Var ute och körde med min s40 -04, gasade på lite.

När jag kom hem ser jag att det ångar från motorhuven, öppnar den och det ångar från kylarvattenbehållaren (där man fyller på). Ajdå tänker jag men det blir väl bra om det svalnar.
DÅ börjar kylarvätskenivån sjunka med rask takt, säg 1cm/sek ungefär. NEJ NEJ NEJ NEJ tänker jag.

Ja nu är den tillsynes helt tom på kylarvätska.

Vad gör jag nu?

Tacksam för konstruktiva svar (hoppas ju att det går att rädda den på något sätt.)
Mvh, A
av emtor
#1473335
Kolla slangen i botten på radiatorn,-sitter den fortfarande på?
Kolla marken under bilen om det har runnit ur kylarvätska.
Fyll på vatten och starta motorn så kan du kolla om du har någon läcka.
Cylindertoppen kan ha blivit skev om du har åkt runt med en överupphettad motor.
av Hejhopp123
#1473339
emtor skrev:Kolla slangen i botten på radiatorn,-sitter den fortfarande på?
Kolla marken under bilen om det har runnit ur kylarvätska.
Fyll på vatten och starta motorn så kan du kolla om du har någon läcka.
Cylindertoppen kan ha blivit skev om du har åkt runt med en överupphettad motor.
Tack för svar.

Fyllt på och det håller sig kvar, även när motorn är igång.

Kan jag köra med den till mecken eller borde jag bogsera den?
av emtor
#1473393
Vit rök i mängder ut av avgasröret? -Om inte, så åk iväg, men håll koll på tempmätaren.
Börjar tempen stiga över sitt normala läge så stanna motorn omedelbart.
Är du säker på att du förlorade all kylarvätska eller blev bara expansionskärlet tomt?
Hur som helst, ånga från motorrummet tyder på att motorn blivit för varm.
Kolla termostaten om den öppnar som den borde.

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]