- tor 04 nov 2021, 21:48
#1472616
Har fått 10 olika felkoder på min Volvo s40, min gissning är att vissa fel triggar andra felkoder, jag vet däremot inte var jag ska börja. Kollar här om någon vet var jag ska börja och om någon vet om vissa felkoder är på grund av andra fel i bilen. listar alla felkoder och dess betydelse! Tanken är att jag ska försöka fixa den själv!
Problemet som märks är ojämn tomgång, varvtalen hoppar.
Har bytt tomgångsrelä, spjällhuset, tändstift, en tändspole.
P0102 - luftflödeskrets ”A”, massa eller volym låg signal
Spänningen som skickas från luftmassemätaren till styrenheten är för låg
P0171 - system för magert (bank 1)
Bränslesystemet i motorns första bank löper svagt eller så finns det vakuumläckage nära denna sidan av motorn. Får antingen för mycket luft eller bränsle
P0113 - insugslufttemperaturgivare 1 krets (bank 1)
Motorns styrmodul (EMC) har registrerat IAT-sensorns utsugnas över det förväntade sensorns intervall
P0505 - Tomgångsstyrsystem fel
P0351 - Tändspole ”A” primär-/sekundärkrets
P0352 - tändspole ”B” primär-/sekundärkrets
motorkontrollmodulen (ECM) upptäcker ett problem med spolpaketets tändningsprocess. I det här fallet är det spolpaket som detekteras som funktionsfel placerat ovanför cylindernummer 2.
P0302 - cylinder 2, feltändning detekterad
cylinder 2 är felaktig och får inte den nödvändiga gnistan för tändstiftet.
P0303 - cylinder 3, feltändning detekterad
P0010 - insugskamaxelläge (A) manöverdonskrets/öppen (bank 1)
variation i mekanisk timing mellan vevaxeln och kappakseln 1
P0340 - kamaxelgivarkrets ”A” (bank 1 eller enskild givare)
Styrenheten registrerar inte någon spänning från kamaxelgivaren.
Problemet som märks är ojämn tomgång, varvtalen hoppar.
Har bytt tomgångsrelä, spjällhuset, tändstift, en tändspole.
P0102 - luftflödeskrets ”A”, massa eller volym låg signal
Spänningen som skickas från luftmassemätaren till styrenheten är för låg
P0171 - system för magert (bank 1)
Bränslesystemet i motorns första bank löper svagt eller så finns det vakuumläckage nära denna sidan av motorn. Får antingen för mycket luft eller bränsle
P0113 - insugslufttemperaturgivare 1 krets (bank 1)
Motorns styrmodul (EMC) har registrerat IAT-sensorns utsugnas över det förväntade sensorns intervall
P0505 - Tomgångsstyrsystem fel
P0351 - Tändspole ”A” primär-/sekundärkrets
P0352 - tändspole ”B” primär-/sekundärkrets
motorkontrollmodulen (ECM) upptäcker ett problem med spolpaketets tändningsprocess. I det här fallet är det spolpaket som detekteras som funktionsfel placerat ovanför cylindernummer 2.
P0302 - cylinder 2, feltändning detekterad
cylinder 2 är felaktig och får inte den nödvändiga gnistan för tändstiftet.
P0303 - cylinder 3, feltändning detekterad
P0010 - insugskamaxelläge (A) manöverdonskrets/öppen (bank 1)
variation i mekanisk timing mellan vevaxeln och kappakseln 1
P0340 - kamaxelgivarkrets ”A” (bank 1 eller enskild givare)
Styrenheten registrerar inte någon spänning från kamaxelgivaren.