Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av En10
#1472616
Har fått 10 olika felkoder på min Volvo s40, min gissning är att vissa fel triggar andra felkoder, jag vet däremot inte var jag ska börja. Kollar här om någon vet var jag ska börja och om någon vet om vissa felkoder är på grund av andra fel i bilen. listar alla felkoder och dess betydelse! Tanken är att jag ska försöka fixa den själv!
Problemet som märks är ojämn tomgång, varvtalen hoppar.
Har bytt tomgångsrelä, spjällhuset, tändstift, en tändspole.
P0102 - luftflödeskrets ”A”, massa eller volym låg signal
Spänningen som skickas från luftmassemätaren till styrenheten är för låg
P0171 - system för magert (bank 1)
Bränslesystemet i motorns första bank löper svagt eller så finns det vakuumläckage nära denna sidan av motorn. Får antingen för mycket luft eller bränsle
P0113 - insugslufttemperaturgivare 1 krets (bank 1)
Motorns styrmodul (EMC) har registrerat IAT-sensorns utsugnas över det förväntade sensorns intervall
P0505 - Tomgångsstyrsystem fel
P0351 - Tändspole ”A” primär-/sekundärkrets
P0352 - tändspole ”B” primär-/sekundärkrets
motorkontrollmodulen (ECM) upptäcker ett problem med spolpaketets tändningsprocess. I det här fallet är det spolpaket som detekteras som funktionsfel placerat ovanför cylindernummer 2.
P0302 - cylinder 2, feltändning detekterad
cylinder 2 är felaktig och får inte den nödvändiga gnistan för tändstiftet.
P0303 - cylinder 3, feltändning detekterad
P0010 - insugskamaxelläge (A) manöverdonskrets/öppen (bank 1)
variation i mekanisk timing mellan vevaxeln och kappakseln 1
P0340 - kamaxelgivarkrets ”A” (bank 1 eller enskild givare)
Styrenheten registrerar inte någon spänning från kamaxelgivaren.
av emtor
#1472644
Är detta en motor utan turbo? Vilken motorkod?
Det finns bara Bank1 på motorn. Bank 1 och 2 finns bara på V-motorer.

När det gäller ojämn tomgång (P0505 - Tomgångsstyrsystem fel) så kolla den här tråden:
viewtopic.php?f=18&t=165806

P0010 - insugskamaxelläge (A) manöverdonskrets/öppen (bank 1)
variation i mekanisk timing mellan vevaxeln och kappakseln 1

Det här gäller sannolikt det variabla drevet på insugskamaxeln och tillhörande styrventil, en sjuka på dom här motorerna. Ventilen brukar sällan strula, men drevet kan få problem vilket gör att motorn låter som en gammal dieselmotor.
En sorts BRRR---BRRR---BRRR---BRRR-ljud.
Om ljudet försvinner om man drar ur styrventilens kontakt så är drevet klar för att bytas.
Motorn går i regelen problemfritt i åratal oavsätt om det byts eller inte.

Et vakumläckage kan generera felkoder för luftmassemätaren.

Feltändning: -Är felet permanent eller tillfälligt någon enstaka gång? Om en tändspole eller två pajar permanent så går motorn extremt dårligt.

Börja med Idle Air Control Valve som beskrivit i länken.
Forsätt med att göra rent MAF-sensoren.
Kolla vakumläckage.

Kan du radera felkoder? -Det vore bra att se om vilka felkoder som kommer tilbaks efter en radering och vilka felkoder som er permanenta eller intermitenta.
av emtor
#1472663
Edit:
Gällande P0010 . . .
Kolla att styrventilen är ren och fri från smuts och avlägringar från gammal olja och att kolven inte sitter fast.
Kolla med multimeter att solenoidens lindingar inte är kortslutna eller öppna.
Systemet är beroende utav att oljan byts i rätt tid.

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]