Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1467238
Försöker hjälpa min bror med hans V40 T4 -03, 21.000 mil på mätaren.

Ibland, hyfsat ofta, blir tomgången jätteorolig och studsar så som videon visar utan att man rör gasen, så att det känns som om bilen ska dö. Om man då stänger av bilen och omedelbart startar den igen är tomgången normal igen. Inga felkoder, ingen motorlampa. Enligt verkstaden finns inget vakuumläckage och om det hade varit vakuumläckage tänker jag att den borde ha gjort så hela tiden, inte bara ibland. Det är bara tomgången som är orolig, bilen går bra med växel i. Eftersom bilen beter sig normalt direkt efter omstart tänker jag att det borde vara något elektriskt - visst kan luftmassemätaren ge upphov till såna här symtom utan att sätta felkod, även om det är lite ovanligt att den gör det?

https://www.youtube.com/watch?v=jdkfBboSXq8
Senast redigerad av 1 BertilS70, redigerad totalt 0 gånger.
#1467447
Hade exakt samma problem på min s40 innan jag bytte motor på den, kom aldrig fram till orsaken av det så förbättrade det genom att spänna åt gasvajern den lilla lilla biten så att bilen höll en stadig tomgång på ca 800 rpm
#1467545
Det är mycket möjligt, har aldrig kollat på en 03/04 modell. Kan även lägga till att jag hade detta problemet förr på min 2.0T, men det försvann när jag bytte in en t4 motor. Nu nyligen när min 14t turbo gick i tätningarna så satte jag i en 12t sålänge (från motorn som hade den dåliga tomgången) och tro det eller ej men tomgången blev dålig här också. Har en ny 19t turbo som kommer inom en vecka så hör av mig om jag hittar vad som var orsaken denna gången.
#1467955
Hmmm... är i valet och kvalet om jag ska byta LMM bara på test. Det finns ju inga felkoder så jag vet inte riktigt hur jag ska felsöka. En ny pirat-LMM kostar ju en tusenlapp men det kanske det är värt bara för att testa.
#1467996
emtor skrev: fre 08 okt 2021, 13:18 Strul med LMM borde ge en felkod direkt. Kolla IACV, idle air control valve - tomgångsventilen.
Skruv loss den och gör rent med WD40.
Spännande, visste inte att det fanns en sådan! Ska titta!
#1468056
När du står framför bilen med huven uppe så kolla ungerfär lite till höger på motorn, inte helt i toppen men endå lite högt upp så hittar du IACV'n. Den har en kontakt i ena endan. Lossna två små bultar och kontakten så kan du inspisera den.
Den måste vara ren inuti.
Om packningen går sönder så gör du en ny utav en mjölkkartong. Lite diskmedel på båda sidor av packningen så blir den tät.
15 minuters arbete.
Om LMM strular så brukar aldrig tomgången bli konstig och svajig. Om inte luften som åker in i motorn mäts korrekt så blir felet mera konstant.
#1468506
Rengjorde IACVn med bromsrengöring, 5-56 och hushållspapper och bytte ut packningen mot en hemmatillverkad gjord av ett mjölkpaket :nerd: tog en provtur och tomgången var stabil så jag hoppas det håller i sig!

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]