Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Neoman
#1464146
Hej på er!

Jag har en volvo S40 -04 som jag har lite problem med och tänkte kolla om någon kan tänkas sig veta vad mitt fel kan bero på. Det känns som höger framdäck "vobblar" lite

När jag gasar mellan 0-30 km/h så känns det som högra framhjulet vobblar lite. Det känns lite i ratten men inte så mycket, mer känns det i rumpan att det vibrerar och ostabilt. Jag upplever att däcket "vobblar" lite mer vid uppförsbacke och även vid inbromsning. Det är inga missljud. Rullar jag t.ex rakt fram så går den helt okej. Jag upplever att det är lite bättre och lite sämre vissa dagar.

Däcket är helt, hjulinställning har gjort. Spindelled helt ok. Länkarmarna bra. Bromsarna är inte dom bästa, men inte dom sämsta heller. Jag funderar på om det är drivaxeln som börjar ge sig, men det låter inget när jag svänger och det är inget högt missljud.

Har ni någon fundering på vad det kan tänkas vara?
av Erik Å
#1464151
Prova skifta fram och bakhjul, låter ju som ett skevt däck (eller fälg)
En ytterknut som håller på att skära ihop gör att drivaxeln vill "vispa runt" men eftersom drivaxeln sitter fast i lådan så blir det i stället hjulet som tenderar att wobbla
av Neoman
#1464174
Erik Å skrev: fre 17 sep 2021, 11:25 Prova skifta fram och bakhjul, låter ju som ett skevt däck (eller fälg)
En ytterknut som håller på att skära ihop gör att drivaxeln vill "vispa runt" men eftersom drivaxeln sitter fast i lådan så blir det i stället hjulet som tenderar att wobbla
Tack för tips! Ska testa detta.

Jag har läst att VOC försvinner 31 dec […]

Ni har gjort ett räknefel. Nuvarande utv&aum[…]

Då är det säkert sulfaterat. Ett t[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Ja att beställa hos Autodoc är som ett l[…]