Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hm2401
#1462216
Har under senaste märkt hur det kommer en moln av rök bakom bilen när jag gasar på riktigt och började såklart kolla på oljereturen under turbon (som jag haft problem med på dessa bilarna förr).
Men även med ny tätning mot blocket och ny packning mot turbon så var problemet kvar, så jag bytte kopparbrickorna på oljetillförslen, utan resultat. Jag hittade sedan en kylarslang som läckte från sidan av motorblocket på svänghjulssidan och bytta även brickor på den vilket först fixade problemet, men det var inte länge då det självklart fortfarande läckte olja på något sätt. Satte fast min gamla mobil under huven och filmade när jag körde men blev inte något klokare av det förutom att det bekräftade det jag redan var osäker på.
Det som är säkert är att det spottar ut en del olja och detta under turbotryck, det ryker just nu inget vid färd men direkt när jag stannar så kommer där ett rökmoln från under bilen eller huven. Lägger alla bilder jag tog efter tvätt och sedan körning i en mapp på drive och delar den då mängden bilder kommer vara jobbig här :)
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Användarvisningsbild
av hm2401
#1469063
Har en mindre uppdatering, trodde först att det var tubon så bytte ut den + gjorde nya an-slangar för all olja för att passa den nya turbon. Men direkt när jag fått igång motorn igen så läcker den fortfarande olja... Har nu däremot sett vart det kommer ifrån men behöver lite hjälp med att bestämma vad det faktiskt är, då jag är lite rädd för mitt enda svar...
20211013_203020.jpg
20211013_203020.jpg (3.06 MiB) Visad 4703 gånger
Som man ser på bilden så är där en liten pöl precis under grenröret, där det även rinner från (motorn var igång under 2 min)
20211013_203104.jpg
20211013_203104.jpg (3.95 MiB) Visad 4703 gånger
Detta var något jag tänkte på när jag hade isär allt och tog t.o.m. några bilder på exakt det stället då det såg lite sådär ut...
20211011_210952.jpg
20211011_210952.jpg (4.4 MiB) Visad 4703 gånger
Detta får mig att tro att detta skulle vara en dålig topplockspackning även fast det inte är någon slags mixning av vätskor och kompressionen är bra. Finns det något annat hopp eller blir det ännu ett stort jobb?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1469076
Det är inte så att du har olja under tändstiftskåpan? Den kan ju rinna ner om man har bekymmer med vevhusventilation eller att packningen till oljepåfyllningslocket är slut. Men det ser ju samtidigt ut som på sista bilden att du har olja inne i avgaskanalen. För det kan förklara röken bakom bilen - om den kommer ur avgassystemet
Användarvisningsbild
av hm2401
#1469085
Jo där är lite pölar där under, har däremot nyligen bytt ut hela vevhusventilationen och ändå har jag positivt tryck ur oljepåfyllningslocket vid tomgång (något jag antog var kolvringarna). Och exakt så jag tänkte när jag såg det också. För där är inte något tecken på olja alls när jag drar stiften, men ändå kommer det ut ur avgasröret. Detta drog jag såklart först till turbon, men nu när jag ser detta så blir det mer och mer logiskt att topplockspackningen trycker med kompressionen ut olja som hittade in genom avgaspackningen och sedan då bränns av.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1469092
Prova att byta packningen till locket. Överdelen på toppen är ju gjord så att om det blir för mycket under kåpan så kan den rinna ner mot grenröret. Och det händer ju lättast vid hårda accelerationer. Tryck ur påfyllningslocket säger inte nödvändigtvis så mycket, men det beror ju på hur illa det är såklart.
hm2401 skrev:men nu när jag ser detta så blir det mer och mer logiskt att topplockspackningen trycker med kompressionen ut olja som hittade in genom avgaspackningen och sedan då bränns av.
Att packningen ger sig så man får ett oljeläckage kan hända, men att den olja som läker ut via packningen ska leta sig i avgaskanalen som dels sitter ovanför läckaget och som dessutom är stundtals trycksatt känns oerhört osannolikt. Däremot så kan ventiltätningarna läka, eller så kan man ha en spricka i toppen.
Användarvisningsbild
av hm2401
#1469096
Du har helt rätt, osannolikt att det går in i avgaserna på det sättet. Har lagt så många timmar halvt upp o ner när jag fick nya turbon på plats då jag behövde svetsa om grenröret och allt så att jag inte ens tänkte på hur det sitter. Även fast jag har tänkt det med ventilerna och toppen så har den läckt ut minst 1 liter olja utanför motorn på kort tid + att då tändstiften inte visar något tecken av olja alls fast röken fanns minuter innan jag drog av dem.

Ska dra av hela högen där bak och försöka få igång den ett tag utan grenrör även fast där såklart inte kommer finnas någon tomgång. För testade när allt var av innan och kunde inte få fram någon läcka på bara startmotor.
Användarvisningsbild
av hm2401
#1469220
Har precis gjort det extremt roliga jobbet i form av att dra av hela turbon och grenröret (igen)..
Men har hittat något som jag inte riktigt förväntade. När jag körde motorn den korta tiden den orka va igång vid några tillfällen så kom där ingen olja alls kring topplocket, eller locket för sig. Men sen kollade jag runt lite mer och märkte en droppe vid kamaxelgivaren, torkade upp och körde motorn under 15 sek... den var där redan igen. Så antar att det är därifrån oljan kommer då den uppstod så snabbt + med så lågt oljetryck. Då den inte har någon packning/tätning så antar jag att det är tätningen mellan kamaxeln och lilla huset för givaren som läcker. Tror nog att jag försöker täta utsidan med silikon tillfälligt för att se om allt löser sig då. Eller är det en okej idé för längre tid? Kanske kan samla ihop så mycket olja kring givaren att den inte kan läsa rätt?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1469244
Innanför bländaren (grejen på sista bilden som är bultad i kammen) sitter det en packbox. Det är den som läker, ett vanligt fel och den lär bytas. Och desto fortare det görs - desto bättre. Att täta runt givaren med silikon är att lura sig själv. För blir det tätt så kommer bländaren börja piska runt olja och det lär inte givaren uppskatta.
Användarvisningsbild
av hm2401
#1469264
Vet det då jag drog av locket på min skrothög av v40 och kollade lite snabbt. Tänkte att jag gör detta sålänge tills jag får tag i en ny packbox (alltså någon dag) så att bilen går att köra under tiden :)
Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]